Otur eller ebb i kassan

Sida är Olof Palme International Centers största finansiär och står för merparten av de totala statliga anslagen på 131 miljoner kronor. Vad gäller Aftonbladets resa till Jerusalem, där ledarsidornas redaktör Karin Pettersson samt Anders Lindberg befinner sig nu, har centret sökt och beviljats öronmärkta anslag från Sida. Det berättar Anna Sundström, verksamhetschef på Olof Palme International Center. Allt detta rapporteras om i Dagens Opinion.

På en av frågorna, “Varför betalar ni inte själva. Nu kan det ju uppfattas som om ni är på betald propagandaresa”? Svarar Karin Pettersson via SMS så här:

“Vi fick erbjudande att åka och har inga problem med att göra det i OPCs regi. Jag har inga principiella problem med detta upplägg, annars hade vi inte åkt”.

 Det finns goda skäl att ifrågasätta hur detta stämmer överens med Karin Petterssons egna ord om Ledarredaktionens ställning. Hon menar att den är oberoende och fristående och har ingen koppling till vare sig parti eller organisation. Detta samtidigt som Olof Palme International Center tvärtom menar att Aftonbladets Ledarredaktion är en del av rörelsen.

Skärmavbild 2014-11-18 kl. 07.01.10

Det är, med andra ord, två påståenden som inte går ihop. Att både Pettersson och Lindberg har goda relationer med OPC historiskt råder ingen tvekan om. Som kommunikationschef, Pettersson, och ansvarig för omvärldsbevakning, Lindberg, under Mona Sahlin så satt de i samma fastighet under flera år som OPC. Det vill säga Sveavägen 68, socialdemokraternas partihögkvarter. OPC är Socialdemokraternas egen ”biståndsorganisation” som finansieras av SIDA, likt de övriga partiernas motsvarande, och är en tydlig del av partiapparaten.

Jag kan tycka att det känns rätt torftigt att behöva sälja ut sitt oberoende för mindre än 10 000 kronor som Aftonbladets Ledarredaktion nu gör. Den samlade kostnaden för resan till Jerusalem om nu Palmecentrets uppgifter är korrekta. Det finns goda skäl att fundera över hur de tänkte. Och hur Jan Helin tänkte. Samt hur ägaren Schibstedt tänkte. Har Aftonbladet så illa ställt med ekonomin att de inte kan garantera ledarredaktionens oberoende att de inte kan hosta upp 10 000 kronor för Petterssons och Lindbergs resa så är det verkligen en signal om hur pressad situationen är för tryckt media. Att för denna spottstyver riskera bilden av Aftonbladet som en oberoende socialdemokratisk röst. Istället blev kopplingen till partiet än tydligare, oavsett vad Pettersson anför. Detta eftersom hon motsäger sig själv genom sin praktik. Pettersson missar att den dagen ord och det faktiska utfallet inte är säger samma sak att då urholkas trovärdigheten.

Att Aftonbladet har problem med trovärdigheten på ledarplats tidigare med tveksamt uppbyggda artiklar och illa underbyggda resonemang i en del fall är en sak. Men att ta emot bidrag från en partikontrollerad organisation är en helt annan om det är oberoende som är ledarredaktionens ledord. Olof Palmecentret är inget annat än Socialdemokratiska Partiets organisation för bistånd, precis som de andra partierna har sina organisationer för att kunna rikta sitt bistånd och om detta finns det inget att kritisera då samtliga partier i brett samförstånd kommit överens om detta.

Att så totalt sälja ut den sista trovärdigheten om oberoende för mindre än 10 000 kronor, vilket Aftonbladets Ledarredaktion nu gjort, kan inte vara annat än att de hade otur när de tänkte. Alternativet? Rejält med ebb i ägarna Schibstedts kassa.

Om författaren

Johan Westerholm
Johan Westerholm
Redaktör och ansvarig utgivare för Ledarsidorna.se. Fd underrättelseofficer med studier i politisk islam. Bott i Stockholm, Madrid, London och Boston men nu landat i Furusund.

Kommentarer

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av det regelverk som Myndigheten för Radio och TV för var tid beslutar om.
Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver i kommentatorsfältet. Dina kommentarer faller under ditt eget ansvar.