Långtradarchauffören

Nederländernas regering är sedan 1-2 år aktiva för att såväl nationellt, bilateralt som på EU-nivå uppmärksamma och motverka vad man identifierat som snedvridningar/negativa effekter på den europeiska arbetsmarknaden, kopplade till den fria rörligheten.

Socialminister, tillika vice premiärminister, Lodewijk Asscher, från socialdemokratiska PvdA, har gjort motverkandet av ”social dumping” i Europa till sin hjärtefråga och i korriderna i Haag refereras frågekomplexet till som ”the Asscher agenda”. Frågan blir med säkerhet en av Nederländernas prioriteringar för EU-ordförandeskapet 2016.

Det finns goda skäl för Stefan Löfven att tydligt markera att han, som fackföreningsman och ordförande för arbetarrörelsens politiska gren Socialdemokraterna noga följer, samt lämnar sitt stöd till de nederländska socialdemokraterna. Varför? Inte svårt – de rubriker vi sett under hösten om hur chaufförer från forna Östeuropa kör transporter till underpriser i Sverige med falska papper. Låt oss titta lite på matematiken för en svensk åkare kring detta.

Ett körkort, komplett, för tunga transporter är en investering på runt 50 000 SEK, tillkommer gör repetitionsutbildningar (obligatoriska) för transporter av bland annat farligt eller brandfarligt gods om 3 000 – 5 000 vart femte år. Ett falskt bulgariskt körkort med samma behörigheter går på mellan 40 och 300 € på den svarta marknaden beroende vilken kvalitet du vill ha på det. Samtidigt som de avtalen ligger på en väsentligt lägre nivå lönemässigt. En östeuropeisk chaufför kan med andra ord med viss lätthet köpa på sig tre olika identiteter, en kasse uppiggande för att själv kunna köra i tre-skift till mindre än en femtedel av vad en svensk lastbilschaufför tvingas investera. Lägg därtill att Sverige saknar kontrollmekanismer för att utländska chaufförer endast utför fem inrikestransporter under sina långkörningar till och från Sverige samt att GPS:en gör att du knappast behöver behärska svenska för att hitta rätt.

Detta är ett reellt problem för Transports medlemmar idag som ser lönepress och ökad arbetslöshet. Svenska åkare är inte dumma i huvudet, utstationeringsdirektivet medger att åkare kan kontraktera europeiska juridiska personer som underleverantörer och ett tämligen riskfritt sätt att kringgå det mesta i svensk arbetstids- och arbetsmiljölagstiftning för att inte nämna hur de svenska kollektivavtalen pressas nedåt.

Stefan Löfven, det borde vara du som leder denna fråga i EU och framför allt i den svenska debatten. Du är arbetarrörelsens främste politiske representant. Dags att visa det nu och var du anser att skåpet skall stå. Och sjabbla inte bort den här nu, oavsett val av team-mate. Miljöpartiets naiva och neoliberala syn på arbetskraftsinvandring kan visa sig bli dyrköpt för dig, och oss, om du viker dig igen. Det är ingen slump att Sverigedemokraterna växer i LO-leden nu.

Om författaren

Johan Westerholm
Johan Westerholm
Redaktör och ansvarig utgivare för Ledarsidorna.se. Fd underrättelse-officer med en oavslutad Master i politisk islam. Bott i Stockholm, Madrid, London och Boston men nu landat i Furusund.

Kommentarer

Alla kommentarer modereras manuellt innan publicering. Innan din kommentar godkänts är den enbart synlig för dig samt dina Facebook-vänner.