Peter Andersson: När Transportstyrelsen spårar ur

I början av december skulle Blå tåget egentligen ha firat femårsjubileum. Men den glädjen kom snabbt av sig. Sedan 29 juni utkämpar ägarbolaget Skandinaviska Jernbanor en hård strid i förvaltningsrätten mot Transportstyrelsen, som helt oförhappandes drog in bolagets tillstånd.

Blå tåget drogs igång den 11 december 2011 och blev snart en favorit bland resenärer på sträckan Uppsala-Stockholm-Skövde Göteborg. Äntligen gick det att åter åka tåg på ett civiliserat sätt i Sverige. Stärkta linnedukar och riktig lagad mat i restaurangvagnen. Musikorkester vid avgång och ankomst. Barvagn. En vagnpark enbart bestående av renoverade förstaklassvagnar från 60-talet. Tåglinjen fick lysande recensioner i pressen och resenärerna var lyriska.

Men under sommaren hände något, något som i efterhand framstår som minst sagt oförklarligt. Transportstyrelsen drog in tillståndet. Dråpslaget var ett faktum. Inte bara för bolaget i sig utan i ett slag raderade Transportstyrelsen ut alla politiska intentioner som låg bakom beslutet att avreglera svensk järnvägstrafik. En av anledningarna till reformen var nämligen att man på politsk nivå ville se privata aktörer på järnvägarna. På så vis skulle konkurrensen stärkas. Men i och med Transportstyrelsens indragna tillstånd försvann den enda privata aktören. Kvar blev ett antal statliga järnvägsbolag, svenska SJ, danska DSB (Öresundståg) med flera. Kvar blev också det av kinesiska staten kontrollerade MTR.

I sitt beslut hänvisade Transportstyrelsen till allvarliga säkerhetsbrister. Skandinaviska Jernbanor/Blå tåget överklagade och begärde inhibition av Transportstyrelsens beslut, vilket bolaget också fick i förvaltningsrätten. Men i sista stund överklagade Transportstyrelsen inhibitonsbeslutet i kammarrätten. Då, flera veckor senare, hänvisade styrelsen till att det var livsfarligt att låta Blå tåget fortsätta köra. Kammarrätten vågade i det läget inte annat än att tillämpa försiktighetsprincipen och upphävde inhibitionen.

Sedan dess har två av varandra oberoende – och välrenommerade – konsultföretag nagelfarit Transportstyrelsens utredning och sågar den helt jäms med fotknölarna.

Samtidigt har Skandinaviska Jernbanor lyckats få igång trafiken igen genom att anlita ett annat bolag för driften av loken. Sedan 11 december är det återigen möjligt att åka med stil, slå sig ner i pianobaren med en dry martini och därefter avnjuta en bättre måltid medan landskapet passerar revy.

Nu närmar sig slutstriden i domstolen och Ledarsidorna.se kommer i en serie artiklar under mellandagarna granska vad som egentligen hände när Transportstyrelsen spårade ur och plötsligt gick in för att sänka en fristående aktör.

EDIT 12:30

Förvaltningsdomstolens dom är nu offentlig. Skandinaviska Jernbanors yrkande ogillades. Ledarsidorna.se återkommer under nästa vecka med analys av domen och kommentar.

SLUT EDIT.

Om författaren

Peter Andersson
Peter Andersson
Peter Andersson är ekonomijournalist med 25 års erfarenhet. Han har tidigare bl a arbetat som reporter på Dagens Eko, som bitr. redaktionschef på Reuters, producent på SVT:s Dokument inifrån och TT. Han har även skrivit boken Tetra - historien om dynastin Rausing (med Tommy Larsson).

Kommentarer

Alla kommentarer modereras manuellt innan publicering. Innan din kommentar godkänts är den enbart synlig för dig samt dina Facebook-vänner.