Kulturprofilen: det kan löna sig att vara tillmötesgående

  • Fredag 24 Nov 2017 2017-11-24
E-post 0

Något “skaver”, som kulturskribenter brukar uttrycka det, i kulturelitens fördömanden av den man som i DN kallas ”kulturprofilen” och som där pekas ut av 18 kvinnor som ett sexuellt rovdjur. Ingen, som tillhör det högsta skiktet i svenskt kulturliv, kan rimligtvis ha varit omedvetna om den utpekade mannens bravader. De har nämligen pågått i decennier, helt öppet, och av allt att döma med hustruns vetskap och tillåtelse.

Själv träffade jag mannen ifråga första gången 2004, när jag i sällskap med en väninna besökte det kulturetablissemang som pressen benämner ”Klubben”. I ”klubbens” källarlokal serverades vin, människor som tillhör eller vill tillhöra den finkulturella klanen lyssnade andäktigt på en intellektuell föreläsning av något slag och en pianist i världsklass spelade.

Efter det första besöket har jag besökt denna ”klubb” någon gång per år – ibland för att framträda själv och ibland som besökare.

”Klubbens” program har alltid varit mycket ambitiöst och i princip alla som någonsin varit något i svenskt kulturliv har varit där för att presentera en bok, en idé, en tanke, ett begrepp. ”Klubben” saknar motsvarighet. Jag skulle beskriva verksamheten som unik i Sverige. ”Klubben” har mycket täta band till Svenska Akademien, vilket naturligtvis är en del av förklaringen till den höga standard verksamheten hållit under alla år.

En annan viktig förklaring till ”klubbens” framgångar är naturligtvis den man som i alla år drivit verksamheten tillsammans med en lång rad unga, kvinnliga assistenter. Han är en mycket charmerande man, en man som poeter, konstnärer, författare, operasångerskor och pianister mycket gärna frotterat sig med. Han är ytterst bildad, galant och uppmärksam. En man som kindpussar kvinnor, håller upp dörren och betalar. En sådan man som många kvinnor låter sig uppvaktas av – särskilt när mannen i fråga betraktas som inflytelserik och mäktig i den sfär man försöker slå sig fram i.

Själv har jag ätit middag med herr Kulturprofil vid några tillfällen, på tu man hand och i sällskap med andra. Jag har också besökt hans beryktade svitfester som traditionsenligt går av stapeln på bokmässans fredag kväll, i en av de större sviterna på Park Hotell. Han har alltid varit mycket trevlig och korrekt mot mig – och på ett gentlemannamässigt sätt accepterat mitt avvisande av hans invit till en mer intim aktivitet, så att säga. Jag har aldrig sett honom tvinga sig på någon.

Faktum är att åtminstone fyra av mina väninnor helt frivilligt legat med honom. De var bedårade av denne man. Själv tänkte jag att de egentligen var mer intresserade av hans fru, akademiledamoten, än av honom. De ville vara hon, mer än de ville ha honom – men det är naturligtvis bara en spekulation baserat på min kännedom om kvinnlig psykologi.

Trots att jag inte själv bevittnat att Kulturprofilen trakasserat någon eller tvingat sig på någon har jag inte anledning att betvivla det som de arton kvinnorna berättar om i Mathilda Gustavssons reportage i DN. Mitt ärende är inte att varken försvara Kulturprofilen eller ifrågasätta berättelserna om övergrepp och trakasserier. Det är något annat som “skaver”, något annat jag sett som gör mig betänksam.

Mer än en kvinna som legat med Kulturprofilen har blivit rikligt belönad av – tada! – Svenska Akademin. Priser, stipendier, positioner. Det har lönat sig att vara tillmötesgående mot mannen som är gift med en akademiledamot och bästa vän med en annan ledamot i akademin. Hur kan det komma sig, tro? Hur stort inflytande har Kulturprofilen haft över Svenska Akademins arbete? Hur mycket har övriga ledamöter känt till om hans relationer med de kvinnor som tilldelats ära och pengar av svenska akademin? Det är något som luktar väldigt illa. Något som ruttnar i den finaste salonger av alla fina salonger.

 

Ann Heberlein

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se