Hederskulturen drabbar en hel generation på livstid

Galaxia Wallin. Foto: Sandra Arnborg
  • Söndag 26 Aug 2018 2018-08-26
E-post 1933

Bang… Bang… Bang. Tre skott hördes i en textilbutik på en tygmarknad i Damaskus. Två skott träffade en kvinna, och det tredje skottet träffade butiksägaren i huvudet. Båda föll livlösa. Gärningsmannen var inte en rånare, terrorist eller en vilsen sjuttonårig med en stulen pistol. Han hade ett viktigt uppdrag att utföra.

Till de skräckslagna kunderna i butiken sa gärningsmannen

”Var inte rädda. Jag heter Ryad och den här tjejen är min syster. Jag ville bara återupprätta min heder

Han markerade tydligt att mordet var ett hedersmord.

I Syrien och andra delar av Mellanöstern är det viktigt att skilja mellan hedersmord och andra mord. Hedersmord har en egen brottsrubricering som ger knappt kännbart straff. Många tycker att hedersmord är avskyvärt, dock har samhället i stort acceptans och förståelse för det.

Jag kommer inte ihåg särskild mycket om mordet för att jag var ett litet barn. Däremot kommer jag ihåg mördaren, Ryad. Han var en hedersgäst på en välkänd fikaplats nära min gata. Kaféägaren bjöd på en livstid gratis fika och vattenpipa för att uttrycka sin beundran till Ryads hjältemod. Grannarna som berättade för mig om Ryad och mordet, berättade gott om honom. Att han var en bra kille som tillbringade nio månader i fängelse på grund av sin syster som äventyrade familjens heder. ”Stackars Ryad” brukade jag höra. Jag undrar nu om du som läser kan tvivla på att Ryads mord är något annat än hedersmord?
Än idag menar vissa debattörer och politiker att hederskultur finns överallt men har olika benämningar. Andra menar att mäns våld mot kvinnor är en sort ”svensk hederskultur”. Visst finns det hemska svenska män därute som är bereda att döda sin tjej, sambo eller fru. Frågan är om de gör det för att återupprätta sin heder eller om deras familjer och släkt är inblandade i planeringen eller utförande?

Hedern i den svenska kontexten är individuellt baserad. Både män och kvinnor är hederliga när de gör rätt för sig, ärliga, har tydlig moralkompass och inte luras. Hedern är något som individen äger själv och påverkas inte av släkten eller familjemedlemmar handlingar.

Om en ung svensk tjej går ut med en kjol som mamman tycker är för kort, betyder det inte att pappan inte kan visa sig för sina vänner och bekanta längre. Det betyder inte heller att mormor kommer att uppmana tjejens yngre bror att mörda henne för att återupprätta släktens heder.

Den här kvinnan som mördades av sin egen bror i textilbutiken i Damaskus var sömmerska. Släkten som spionerade på henne rapporterade till hennes föräldrar att hon handlade tyg endast från denna butik. Att hon hade fikat med butiksägaren och såg glad ut. När grannarna började skvallra om hennes ”lösaktiga” beteende var familjen tvungna att agera. Undrar nu hur många svenska familjer skulle döda sina döttrar när grannarna börjar ha åsikter om flickornas smink, klädsel eller umgänge?

Att kontrollera, förtrycka och begränsa någons frihet är förfärligt. Att mörda någon är hemskt och oförlåtligt oavsett motiv. Däremot är det viktigt att hålla isär dessa två avskyvärda brott.

Jag förminskar inte allvaret av mäns våld mot kvinnor. Detta våld och hedersvåld är allvarliga samhällsproblem. Dock, för att lösa ett problem, bör vi kunna kalla det för vad det är. För att kunna behandla en sjukdom måste vi kunna ställa rätt diagnos och ge rätt medicin därefter. Men, vad är det som skiljer hederskultur från mäns våld mot kvinnor? De tre viktiga skillnader är att:

  • Hederskulturen drabbar alla som lever i den. Kvinnor, män och barn. Alla kan kontrollera och bli kontrollerade. En man kan vara förtryckare samtidigt förtryckt om han inte en ”bra” förtryckare. Den dag du bryter mot de oskrivna reglerna som hederskulturen översvämmar av, förvandlas du till en måltavla för alla som vill bevara sin ”heder”
  • Motivet för förstycket eller morden är alltid det samma. Att kontrollera kvinnornas sexualitet för att bevara familjens heder. Heder i hederskultur en manlig egenskap som är avhängig kvinnans sexuella beteende och som kan vinnas och förloras. Mannen är inte bara ansvarig för att kontrollera kvinnorna i familjen. Han har också till uppgift att förhindra ryktesspridning. Att allt som sker inom familjen stannar inom familjen. När rykten sprider sig tvingas familjen att agera.
  • Hedersförtryck är alltid kollektivt sanktionerad. Det är inte bara mannen som är svartsjuk och ogillar hur sin fru beter sig. Det är hela släkten, klanen och ibland utomstående såsom grannar. Kvinnorna har en stor roll i planeringen, spioneriet och kontrollen. Ofta är de första som lägger märke när en tjej har någon relation på gång eller ens vänstrar i sina tankar. Det är något unikt som liknar inte något annat förtryck.

Hedersförtryck är inte ett semantiskt problem och kommer inte att lösas bara för att vi kallar det något annat.

Hedersförtryck är ett stort och komplicerat samhällsproblem som drabbar en hel generation på livstid.

Förtryckarna har inget intresse av att skylta med sina egentliga motiv när de begår sina brott här i Sverige. Däremot, är det viktigt för offren att få upprättelse. Att bli bemöta med värdighet och förståelse för att hjälpa dem att bryta den onda cirkeln som hederskulturen påbörjat.

 

Galaxia Wallin

 

Galaxia Elias, är personalvetare, ekonom och socialentreprenör. Hon är född och uppvuxen i Syrien och bosatt i Sverige sedan 2011. Hon driver bokförlaget TootaPen. Galaxia skriver och föreläser om jämlikhet, barnrättigheter och hederskultur.

Hon är initiativtagaren till uppropet #UnderYtan för hedersutsatta kvinnor. Galaxia är grundare och ordförande för Centrum för jämlikhet och demokrati.

Galaxia Eias är aktuell med en bok om hedersförtryckta i Sverige.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se