Turkiets grepp om journalister hårdnar – med svenskt stöd

@ Kjell Nilsson Mäki i samarbete med Ledarsidorna.se
  • Torsdag 11 Jul 2019 2019-07-11
E-post 1048

Den turkiska regeringstrogna tankesmedjan och stiftelsen SETA har kartlagt nationella och internationella jourbalister och uppmanar allmänheten till att anmäla journalister som de anser utgöra ett hot mot regimen. Turkiet är idag det land som fängslat flest journalister och där tillgången till sociala medier begränsats kraftigt på senare tid.

Journalistfacekt Journalisms Union of Turkey (TGS) och Media and Law Studies Association (MLSA) har meddelat att de kommer att lägga fram ett klagomål i domstol mot mot Stiftelsen för politisk, ekonomisk och social forskning (SETA) som riktar sig till journalister som arbetar i internationella medier.

Den 6 juli publicerade stiftelsen en rapport med titeln “International Media Outlets Extensions in Turkey”. Rapporten har listat professionella bakgrunder och inlägg på konton på sociala medier av journalister som arbetar på BBC Türkçe, Deutsche Welle Türkçe, Voice of America, Sputnik Turkiet, Euronews Turkey, Intependent Turkey och China Radio International (CRI) Turkeyt. Rapporten har anklagat dessa organisationer för att “utföra en påverkansoperation”.

Med hänvisning till journalisternas konton i sociala medier och journalister har SETA också refererat till tidningar och nyhetswebbplatser BirGün, T24, Bianet, Evrensel, Cumhuriyet, Diken, DW Türkçe och Reporters Without Borders (RSF) som media som står i förgrunden med sin anti-turkiska nyhetsrapportering.

Behandlingen av journalister och rapporten nämndes under gårdagen i TV4 Nyheterna.

Rapporten tas i försvar av turkisk media som går till motattack, bland annat i Daily Sabah som ägs av en nära vän till president Recep Tayyip Erdogan och anses av flera analytiker vara den tidning som bäst speglar regimen. Daily Sabah är enligt uppgift den tidning som president Erdogan baserar sitt dagliga medieintag på.

Att vara journalist i Turkiet är förenat med direkt fara för egen säkerhet. Idag är 98 journalister dömda till fängelse, 90 är fängslade i väntan på rättegång och ytterligare 167 är efterlysta för olika brott mot medielagarna enligt den senaste uppdaterade listan från Stockholm Center for Freedom. Sedan 2016 har 193 tidningar eller redaktioner stängts ner enligt Deutche Welle. Den turkiska staten står för mer än hälften av alla anmälningar till bland annat Twitter för olämpliga konton och olämpligt användarinnehåll och ligger bakom den absoluta merparten av kontostängningarna eller borttaget innehåll enligt Comittee to Protect Journalists sammanställning. I vissa fall står Turkiet ensamt för dubbelt eller tre gånger så många som fler än hela resten av världen tillsammans att beordra borttagande eller censur av innehåll på sociala medier.

Nyheten med listan som upprättats i den senaste rapporten från tankesmedjan SETA är att det är första gången som även utländska journalister systematiskt kartlagts. Men det är inte första gången. 

I en tidigare rapport av tankesmedjan SETA, där professor Mattias Gardell vid Uppsala Universitet var en av huvudförfattarna som kontrakterats av den turkiska regimen, pekades såväl dr Magnus Norells som Ledarsidorna.se ut som fientligt inställda till turkiska och islamistiska intressen. Ledarsidorna.se drog på sig såväl turkiska statens som Gardells missnöje efter bland annat en granskning av den turkiska etnofascistiska organisationen Grå Vargarna. De Grå Vargarna utgör en del av president Erdogans maktbas. Uppsala Universitet frånsade sig i efterhand all kännedom om Gardells medverkan och slutsatser i rapporten till den turkiska regimen.

Mer läsning: Uppsalaprofessor presenterar falska forskningsresultat på beställnig av turkiska staten.

Förutom en mycket effektiv säkerhetsapparat, med omfattande lagstiftning som stöd, kontrollerar president Erdogan på olika sätt de för en yttre betraktare de oberoende mobiltelefonoperatörerna för att kunna avlyssna och spåra bland annat journalisters samtal. En av de mobiltelefonoperatörer som visat sig vara mest lojala till president Erdogan är bolaget Türkcell som ägs till 24 procent av svenska Telia. Huvudägare i Telia är den svenska staten med 37,7 procent.

Styrelsens ordförande är Ayrıca Akça men mer intressant är den oberoende ledamöten Mehmet Hilmi Güler. Güler var fram till 2011 minister i Erdogans regering efter att ha tjänstgjort i bägge Erdogans regeringar som energiminister. Som lojal till president Recep Tayyip Erdogan bevakar Güler att Türkcell lever upp till de krav som presidenten kan ställa på en annars helt privat komersiell aktör. Idag beräknas över 70 000 turkiska mobiltelefonabonnemang vara avlyssnade eller övervakade i olika grad av den turkiska staten. Något som är omöjligt utan följsamma mobiltelefonoperatörer där Türkcell har mer än 50 procent av marknaden.

Türkcell har visat sig vara ett mycket viktigt instrument för Erdogan vid kuppförsöket 2016. Att Türkcell, trots ägandet, utgör presidentens förlängda arm i oroliga tider vittnar om vilka utrensningar övriga teleoperatörer fick genomgå efter kuppförsöket. Inte en enda person var tvungen att lämna Türkcell som jämförelse. Ett tecken på lojalitet.

Klimatet för journalister i Turkiet har hårdnat sedan en längre tid och har nu nått historiskt allvarliga nivåer. I utkanten av förtrycket av journalister, politiker och inskränkningarna i det fria ordet återfinns svenska intressen och aktörer.

Som Telia och Uppsala Universitets professor Mattias Gardell. Som levererar det president Erdogan behöver för att behålla sitt järngrepp om det turkiska folket.

 

LEDARSIDORNA.SE® Alltid i opposition

Ledarsidorna.se är en helt från staten oberoende nyhetssida med systemkritisk grävande opinionsjournalistik som bärande idé. Alltid i opposition. Där aktörer som GP, SvD, DN m.fl är helt beroende av presstöd står Ledarsidorna.se® utanför dessa system som är skräddarsydda för att Bonnier, Schibstedt och Public Service skall kunna välja vilka nyheter som förmedlas.

Det innebär dock att vi inte är oberoende av en ekonomi.

Du får gärna bli prenumerant eller swisha in en krona eller två för varje artikel du tycker är värt risken vi tar.

Det finns nämligen ingen media som utmanar makten i Rosenbad som Ledarsidorna.se. Ingen annan media som bevakar Muslimska Brödraskapet, Folkbildningsrådet och andra religiösa samfunds inflytande över din vardag. Ett inflytande dessa vill ska expandera på demokratins och dina universella rättigheters bekostnad.

Av lätt insedda skäl är det inte heller många andra svenska medier som drar på sig bland annat Turkiets regims missnöje i sin nyhetsbevakning.

Att ha omnämnts i en SETA-rapport gör det tydligt på vilken sida historien som Ledarsidorna.se positionerat sig. Och på vilken sida historien övrig svensk media befinner sig.

Swisha gärna på 123 535 62 82 eller bli prenumerant.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se