Rättegången mot Hermansson: Striden mellan det sekulära samhället och Muslimska Brödraskapet

© Kjell Nilsson Mäki
  • Lördag 25 Jan 2020 2020-01-25
E-post 3413

En debattartikel undertecknad av 40 forskare och opinionsbildare tydliggör den kamp som står mellan det sekulära samhället, som vilar på FN:s definition av universella mänskliga rättigheter och ett samhälle som präglas av separatism och enklavisering. En utveckling som  är det inledande steg med kalifatet som slutmål som Muslimska brödraskapet verkar för.

Flera forskare, författare, konstnärer och aktivister skriver om vad som står på spel i förtalsmålet mot Ann-Sofie Hermansson (S) inför rättegången som inleds på måndag, 27 januari. Om Hermansson frias kommer domen sannolikt bidra till islamofobins fortsatta normalisering och med den en fortsatt underminering av det demokratiska samhället menar de 40 personer, däribland professor Mattias Gardell vid Uppsala universitet, som undertecknat en debattartikel på Feministiskt perspektiv.

Dessa menar att

Ann-Sofie Hermansson, före detta ordförande i Göteborgs kommunstyrelse, står åtalad för grovt förtal efter att vid flera tillfällen under 2018 ha pekat ut nyckelpersoner inom den svensk-muslimska gemenskapen som ”extremister”. Fallet är uppseendeväckande på många sätt, men också kännetecknande för de politiska vindar som blåst i Sverige under de senaste åren. Därför är det ett viktigt fall – ett av de viktigaste – att bevaka för alla som värnar om en levande demokrati, ett starkt civilsamhälle och ett inkluderande Sverige.

Konkret pekar debattörerna på att Hermansson skulle ha använt sin maktställning för att via sin blogg och svenska medier utpeka två av det Muslimska civilsamhällets främsta företrädare,  Fatima Doubakil och Maimuna Abdullahi, som ”extremister”, och sammankopplade med terrororganisationen Islamiska staten, terrorism och antidemokratiska krafter. Hermansson ska ha jämfört dem med ”fascister och nazister” och anklagade dem för att ”aktivt försvara terrorister”.

Såväl Abdullahi som Doubakil har genom MMRK, Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén aktivt försvarat bland annat Munir Awad och andra som till exempel Vetenskapsskolan. Vetenskapsskolan har nyligen förlorat sitt tillstånd att bedriva undervisning då den har haft för nära kopplingar, personunioner, med våldsbejakande islamism. Munir Awad är en av de svenska medborgare som dömts för förberedelse av terrorbrott av Danmark till 12 års fängelse då han var en av de fyra personer som reste från Sverige till Danmark för att utdela ett straff för att Jyllandsposten publicerat karikatyrer av profeten Mohammed. 

Vidare har Maimuna Abdullahi menat att de svenska medborgare som anslöt sig till Islamiska Staten inte varit terrorister i egentlig mening utan att ha varit ”muslimer som blivit politiska” i en artikel i Aftonbladet. Ett sätt att förminska det inflytande som den islamistiska miljön i Sverige som bland annat MMRK har.

Att klassa Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén, MMRK, som en extrem organisation, och de personer som aktivt torgför dess åsikter som extremister, är därmed inte fel. Det finns flera fakta som stödjer detta, skriver Magnus Sandelin, redaktör för stiftelsen Doku.nu.

Att uppropet på Feministiskt Perspektiv publiceras fredagen innan rättegången mot Ann-Sofie Hermansson inleds är inte en slump. Tvärtom avser MMRK samt den sfär de ingår i, Muslimska brödraskapet i Sverige, att sätta agendan i syfte att påverka tingsrättens dom. För även om nämndemän och domare skall undvika ta del av yttre påverkan så är detta svårt att freda sig emot som vanlig medborgare.

Och oavsett utgång av rättegången är signalerna som åtalet sänder tydliga. Varje kritisk granskning av Muslimska brödraskapet och den islamistiska miljön i Sverige kommer att följas av ett åtal i någon form. Detta kommer effektivt tysta merparten av de journalister och opinionsbildare som granskar dessa miljöer och i grunden fascistiska organisationer. Skrämma till tystnad. Ett mönster som nått viss framgång då allt färre vågar granska världen största islamistiska nätverksorganisation på djupet.

Undertecknarna av uppropet som publicerats på Feministiskt perspektiv är inte heller ointressanta, flera av dessa namn har dykt upp och vid flera tillfällen återkommit i Ledarsidorna:s granskning av Muslimska brödraskapet i Sverige i olika opinionsbildande roller. Professor Mattias Gardell det kanske mest kända namnet där han på den turkiska tankesmedjan SETA:s uppdrag har författat en rapport om islamofobin i Sverige utan Uppsala universitets godkännande. En rapport där han lät, utan att redovisa det faktiska sakläget, stämpla alla som kritiserat Mehmet Kaplan som islamofober. Bland annat utelämnade Gardell i sin rapport till den turkiska tankesmedjan Kaplans samröre med det fascistiska Grå vargarna samt det minst lika etno-fascistiska Milli Görus.

En annan undertecknare av uppropet är professor Masoud Kamali som av Mona Sahlin (S) utsågs till integrationspolitisk expert. Kamali är närmast känd för att anklaga de som lyft hedervåldsfrågorna för rasism.

Undertecknarna tydliggör var de står i debatten med artikeln på Feministiskt perspektiv. På vilken sida. De markerar med all önskvärd tydlighet på vilken sida de står i debatten och vilken väg de vill utveckla det svenska samhället. Åtalet är dessutom en logisk konsekvens över Europadomstolen för mänskliga rättigheters utslag tidigare. Där kritik mot profeten Mohammed dömdes för att vara rasistisk.

Den kamp som rättegången mot Hermansson står mellan det sekulära samhället, som vilar på FN:s definition av universella mänskliga rättigheter som nu står mot de vill något annat. Ett samhälle som präglas av separatism och enklavisering vilket är det inledande steg till en samhällsordning som Muslimska brödraskapet verkar för. En i grunden fascistisk samhällsordning som inspirerats av såväl nazismen som Sovjet-kommuismen då Muslimska brödraskapet är en renodlat fascistisk nätverksorganisation som tagit skydd bakom en religion för att slippa granskning och kritik.

Det är det som rättegången handlar om.

 

Läs mer i ”Islamismen i Sverige- Muslimska brödraskapet” som finns tillgänglig på bokus.se från och med den 29 januari.

Lyssna gärna på Aron Flam som grillar Johan Westerholm om boken på Youtube:

Eller via Soundcloud i länken här:

The Ultimate Johan Westerholm

 

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.