Islamic Relief – Så hålls Muslimska brödraskapets koncernstruktur ihop

Ibn Rushd, Stockholms Moské, Islamic Relief. Montage
  • Söndag 23 Aug 2020 2020-08-23
E-post 1032

Att Islamic Relief Worldwides styrelse avgår med omedelbar verkan sätter ljuset på det Muslimska brödraskapets unika organisatoriska förmåga. Genom en väv av stadgar i olika stiftelser och organisationer samt personunioner möter Muslimska brödraskapets organisationsstruktur varje ny situation som en samlad kraft i syfte att strukturerat och metodiskt skapa samarbeten med organisationer som den Svenska kyrkan.

En kyrka som mer och mer integreras i Muslimska brödraskapets struktur för legitimering, finansiering och opinionsbildning.

Styrelsen för Storbritanniens största muslimska välgörenhetorganisation, Islamic Relief Worldwide, kommer att avgå med omedelbar verkan efter att The Times avslöjande om att en tidigare ledande befattningshavare, som visat antisemitiska övertygelser ersatts av en person som betecknat terrorister som ”hjältar” och beskrev Israel som den sionistiska fienden.

I ett inlägg på sociala medier inlägg av en chef för Islamic Relief Worldwide (IRW) förhärligades även terrorattacker mot Israel och visade den före detta amerikanska presidenten Barack Obama i kläder märkta med Davidsstjärnan.

Islamic Relief Worldwide lät under lördagen meddela att en helt ny styrelse kommer att väljas.

Bland de styrelsemedlemmar som nu avgår från Islamic Relief Worldwide är den svenske ordföranden Lamia Elamri för Islamic Relief Sverige, som enligt dess stadgar är en svensk oberoende del av Islamic Relief Worldwide som i sin tur har sitt säte i Storbritannien.

Lamia Elamri är utöver ordförande för Islamic Relief Sverige även verksamhetschef för Studieförbundet Ibn Rushd. Även Omar Mustafa, tidigare förbundschef för studieförbundet samt tidigare styrelseordförande för Islamiska Förbunudet i Sverige satt så sent som 2019 i Islamic Relief Sveriges styrelse. Tidigare hade Mustafa den formella titeln vice ordförande.

Detta är ett bra exempel på hur Muslimska brödraskapets hålls ihop på nationell och internationell nivå genom en kombination av stadgar och personunioner. Islamic Relief Sverige grundades på initiativ av Islamiska Förbundet i Sverige, IFiS som även grundat Brödraskapets europeiska paraplyorganisation Federation of Islamic Organizations in Europe, FIOE.

Skulle Ibn Rushd upplösas tillfaller tillgångar och överskptt IFiS. Upplöses IFiS tillfaller på motsvarande sätt tillgångar och överskott FIOE vilket Ledarsidorna tidigare kunnat beskriva efter analys av IFiS, Ibn Rushd och Islamic Relief Sveriges stadgar.

Konstruktionen med personunioner är heller inte ny. När studieförbundet Ibn Rushd och IFiS överförde hälften av ägandet i kursgården Granhedsgården AB var Omar Mustafa förbundschef för Ibn Rushd, ordförande för IFiS, VD för Granhedsgården AB samt styrelseledamot i Islamic Relief samtidigt.

Mer läsning: Svindlande affärer – Hur Muslimska brödraskapet lät skattebetalarna finansiera en kursgård

Så vitt känt är styrelseuppdraget i Islamic Relief Sverige den enda formella position Mustafa upprätthåller idag. Men Omar Mustafa är aktuell som del av Svenska kyrkans projekt ”En värld av grannar” där han deltog vid uppstartskonferensen i Malmö tidigare i år. Mustafa står upptagen som studerande i deltagarförteckningen men var vid tiden även ledamot i Islamic Relief Sverige som formellt representerades av den tidigare insamlingschefen vid Islamic Relief Sverige, Mohammed Mohsen. Systerorganisationen Muslim Aid representerades av Mehmet Kaplan, tidigare bostadsminsiter (MP).

Mer läsning: Svenska kyrkans Malmö-konferens synliggör radikalt kluster.

Mohammed Mosen är sedan i maj marknadschef på biståndsorganisationen ”We Effect”.

Det radikala kluster som Muslimska brödraskapet i Sveriges tre mest tongivande organisationer dvs IFiS, Ibn Rushd samt Islamic Relief utgör har goda till mycket goda relationer med Svenska kyrkan som går bortom och längre tillbaka i tiden än det aktuella samarbetsprojektet.

I mitten Lamia Elamri, till höger ärkebiskop Antje Jackelén. Foto: Svenska kyrkans tidning 2016 vid besök i Järvsö.

 

Den svenske ordföranden för Islamic Relief Sverige Lamia Elamri har vid ett återkommande antal tillfällen markerat samhörighet, eller vice versa, med ärkebiskop Antje Jackelén vilket dokumenterats av bland annat Kyrkans tidning där de knyter allt fastare och starkare band. Både bildligt och i praktiken.

Genom en väv av stadgar och personunioner möter Muslimska brödraskapets organisationsstruktur varje ny situation som en samlad kraft i syfte att strukturerat och metodiskt skapa samarbeten med organisationer som den Svenska kyrkan. Genom denna väv skapas även illusionen av bredd trots att anhängarna av Muslimska brödraskapet är i minoritet bland Sveriges och världens muslimer.

 

Islamismen i Sverige

Islamismen i Sverige av Johan Westerholm. Greycat Publishing (2020)

Läs mer om islamism och om islamismen i Sverige i Johan Westerholms bok "Islamismen i Sverige". Den finns att köpa på  BOKUS.

Sagt om "Islamismen i Sverige" av journalisten Erik Hörstadius i tidningen Affärsvärlden:

"En sidobelysning av ogenomtänkt liberal/socialdemokratisk politik hittar ni i Johan Westerholms nyutkomna bok "Muslimska brödraskapet - Islamismen i Sverige (Greycat Publishing). Genom en häxbrygd av identitetspolitik, bristande kontrollmekanismer och kollektivisering av muslimer, har svenska samhället öst pengar över organisationer och nätverk som motverkar demokratin och i vissa fall är rent våldsbejakande. Skrämmande och viktig läsning.

Du kan köpa ditt exemplar på bland annat Bokus.

"Islamismen i Sverige" ges ut i Norge översatt till norska på Document förlag.  Under hösten lanseras den på flera andra språk och marknader men under annan titel och något omarbetad.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se