Det här är en svensk rondellhund – Som reser sig

En svensk rondellhund. © Johan Westerholm 2020.
  • Måndag 19 Okt 2020 2020-10-19
E-post 1969

Reaktionerna på mordet på den franske läraren Samuel Paty har även nått Sverige. Reaktioner som inte borde förvånat någon men samtidigt kommer nu motreaktioner från de partier som tidigare förnekat förekomsten av islamistiskt tankegods.

Historieläraren Samuel Paty ska ha mottagit dödshot efter att han undervisat i yttrandefrihet och visat karikatyrer av profeten Muhammed. Några dagar senare på väg hem från skolan i Conflans Sainte-Honorine nordväst om Paris halshöggs han i vad som rubricerats som ett terrordåd.

Det brutala mordet utreds som misstänkt terrorbrott. Innan mordet hade läraren dödshotats för att han under en lektion om yttrandefrihet visat karikatyrer av profeten Muhammed.

– Vi står samman mot barbariet och låter oss inte splittras. I dag är vi alla lärare, var budskapet på Place de la Republique i Paris under söndagens manifestationer.

Frankrikes president Emanuel Macron var tidigare överraskande tydlig i sitt tal till nationen menar flera bedömare. Likt Sverige har Frankrike en stor del muslimska väljare, ett arv från tiden som kolonialmakt. Macron sade i sitt tal (översättning Mercedes Wallby):

Vad vi behöver angripa är islamistisk separatism. Det är ett medvetet, teoretiskt, politiskt-religiöst projekt, som materialiseras genom upprepade avståndstaganden från Republikens värderingar, vilket ofta resulterar i att ett anti-samhällssystem skapas och vars manifestationer är att skolnärvaron faller bort, att det utvecklas en kommunitarismbaserad idrotts- och kulturpraxis som är förevändningen för undervisningsprinciper som inte överensstämmer med Republikens lagar. Det handlar om indoktrinering och genom den, förnekandet av våra principer.

Ssmtidigt finns det tecken på samma parallella rättsuppfattningar i Sverige, även inom de politiska partierna. Men också ett uppvaknande från de etablerade partierna.

Som reaktion på terrorbrottet publicerade den centerpartistiske förtroendevalde politikern i Krokom, Mahmoud Addas, en statusuppdatering på Facebook där han menade att kränkning och smutskastning av religioner även det var ett smutsigt brott som kommentar till mordet på Paty.

Skärmavbildning Mahmoud Addas Facebook.

 

På en direkt fråga till Addas om han ställde sig bakom Europakonventionen för mänskliga rättigheter och den svenska yttrandefrihetsgrundlagen samt om han inom ramen för sitt politiska engagemang ville verka för en förändring av dessa svarade Addas Ledarsidorna under gårdagen att

Jag har insett att min text har tolkats som att jag vill lagstifta mot att religion ifrågasätts. Det var verkligen inte min avsikt. Jag har därför raderat den texten. Min åsikt är att alla religioner måste både kunna ifrågasättas, diskuteras och förolämpas. Det blev fel och det ber jag om ursäkt för.

Presschefen Josefin Berglund Belani svar på samma frågeställning från Ledarsidorna under gårdagskvällen var att 

Centerpartiet står inte på något sätt bakom Mahmouds uttalande. Tvärtom, yttrandefriheten är helt grundläggande i en demokrati, vilket också inbegriper rätten att kritisera religion. 

Vi ser allvarligt på det Mahmoud har skrivit, inlägget rimmar inte alls med Centerpartiets syn på yttrandefrihet, vilket vi även förklarat för honom. 

Men att tankegodset, att genom politiskt engagemang och påverkan införa blasfemilagar eller andra särrättigheter för religiös övertygelse, finns i olika religiösa kluster borde inte förvåna någon. Tankegodset har kommit att förstärkas med de senaste decenniernas allt större muslimska grupp. Där en minoritet av välorganiserade islamister gör sig till talespersoner för en större grupp muslimer som inte nödvändigtvis sympatiserar med den lilla högljudda extrema minoriteten.

Centerpartiets tydlighet i frågan har dock inte alltid varit helt klar. Den tidigare centerpartistiske nämndemannen i Solna, Ebdisam Aldebe, var aldrig otydlig i sin syn på särlagstiftning för muslimer eller ”klan-justis” i Sverige med bland annat en förändrad arvsrätt. Aldebe fick avsked från sitt uppdrag som nämndeman efter en uppmärksammad dom i Solna tingsrätt där en man friades från misstankarna om misshandel av sin partner då mannen ”kom från en bättre familj”.  

På samma sätt har inte heller moderaterna kunnat hålla ifrån sig islamistiskt tankegods. Den tidigare riksdagsledamote Abderizak Waberi var även han tydlig med sina åsikter både innan och under hans tid som riksdagsledamot. Och det fanns inom moderaterna ett starkt stöd för Waberi, bland annat menade moderaternas europaparlamentariker och tidigare partisekreterare Tomas Tobé att sådana påpekanden om Waberis faktiska åsikter var ett utslag för rasism.

När motsvarande och närliggande islamistiskt samt rasisistiskt tankegods nu avslöjats hos Hamid Zafar, AKA ”Rektor Hamid” som för bara några år sedan under pseudonym drivit opinion för islamistiska värderingar blev moderaternas reaktion kraftig. Inom loppet av några timmar hade Zafar skiljts från sitt uppdrag som expert i moderaternas integrationskommitté efter att partiledningen fått kännedom om det.

En fråga som fortfarande hänger i luften, obesvarad, var hur moderaterna gått tillväga för att kvalitetssäkra de som ingår i integrationskommittén. Att säkerställa att ingen tog med sig de lik i garderoben som riskerar trovärdigheten i arbetet med moderaternas förnyelse. Detta avser naturligtvis även tankesmedjan Timbro där Zafar haft en plattform att kommunicera utifrån.

De senaste veckornas förändring av debatten och reaktioner på islamistiskt tankegods är remarkabel. Tidigare kunde en liten, men välorganiserad islamistisk grupp styra debatten genom att använda sig av begrepp som islamofobi och rasism. 

Även om det är en lång väg kvar innan debatten kan handla om det som nu börjar skönjas i Frankrike, en principiell debatt om försvaret av konstitutionen, har även Sverige kommit att påverkas. Tidigare nervösa och räddhågsna partier blir allt tydligare.

Som om de nu äntligen förstått att de universella mänskliga rättigheterna på allvar är hotade. Rättigheter som samma partier och politiker en gång arbetade in i den svenska regeringsformen. Rättigheter som det krävdes en Förintelse för mänskligheten att förstå värdet av.

 

 

Islamismen i Sverige

Islamismen i Sverige

Islamismen i Sverige är inte en bok om islam. Det är en bok om islamism, en fascistisk rörelse med rötter i 1930-talets nazism men som tar skydd bakom att hävda att den är en religion. Den är idag att anse som etablerad i den svenska samhällskroppen i fler olika partier, myndigheter och inom både det biståndsindustriella komplexet och utbildningsväsendet.

Den har nu givits ut i sin andra, uppdaterade, upplaga med tidigare opublicerade urkunder som styrker bland annat Islamiska Förbundet i Sveriges fasta koppling till Brödraskapets europeiska paraplyorganisation.

Sagt om "Islamismen i Sverige" av Bengt G Nilsson, författare till "Oljans pris" och "I tyst samförstånd":

"Har nyligen läst ut Johan Westerholms ”Islamismen i Sverige” och funderar på vilken bokens främsta förtjänst egentligen är. Är det hans enorma faktainsamling? Egentligen inte, fakta finns ju tillgänglig för alla om man bara bryr sig om att söka. Är det hans lågmält intensiva polemik som tvingar läsaren att tänka efter grundligt och som inte godkänner några bortförklaringar av det allvarliga hot som den växande islamismen innebär? Ja, det är onekligen en av bokens stora tillgångar.

Ibland räcker det ju inte med att ta till sig fakta. Man måste också kunna placera in dem i ett sammanhang där de blir begripliga och relevanta. Men det viktigaste med boken är att den kommer att omöjliggöra framtida undanflykter som ”vi såg det inte komma” eller ”vi har varit naiva”. Nu går det inte att skylla på det. Boken med sin enorma dokumentation finns här. Ingen ska kunna komma undan med att säga ”jag visste inte hur allvarligt det var”.

Själv ska jag snart ge ut en bok om Israel och Palestinakonflikten och det är fascinerande att konstatera hur den frågan är sammanvävd med det som Johan Westerholm skriver om. ”Islamismen i Sverige” är folkbildning. Ett gammaldags begrepp som bara blir mer och mer angeläget i takt med att den fria tanken beskärs och offras på kulturrelativismens altare".

Journalisten Bengt G Nilsson har sedan 70-talet rest och arbetat i 18 länder i Afrika och utöver en rad dokumentärfilmer författat ett dussin böcker. Under våren komhan ut med sin senaste bok; Israel och hennes fiender som handlar om Israel - Palestinakonflikten.

Boken "Islamismen i Sverige" finns att köpa på bland annat BOKUS.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se