Mayhem – Ett tecken på mognadsgraden i ett samhälle

Mayhem, sångaren Atilla Csihar. Foto: Edward Nordén.
  • Fredag 29 Apr 2022 2022-04-29
E-post 992

I samband med påskhelgens upplopp gästade det norska black-metal bandet “Mayhem” Malmö. Ett band vars själva existens bygger på budskap om grov blasfemi, antikrist och anspelningar på ond bråd död. Men inte en sten kastades, inte ett mordhot uttalades. Inte en enda person sade sig bli kränkt. Och om ett förbud mot bandet skulle föreslås skulle det sannolikt uppfattas som ett skämt.

Samtidigt som Malmö såg våldsamma upplopp och mordförsök på poliser för en befarad provokation mot islam spelade det legendariska black metal-bandet Mayhem på Kulturbolaget (KB) i samma stad.

Trots antikristna budskap och bildsättning långt bortom gränserna för blasfemi uppstod inte ens en kommentar. Svenska politiker noterade ingen kränkning, ingen imam uppmanade till återhållsamhet och solidaritet och Svenska Kyrkan behövde ingen hjälp av lagstiftningen för att skydda sina medlemmar från hat. Det är lätt att notera de dubbla måttstockarna.

Men provokativ konst har gjort en stor insats i Skandinavien. Vi har ett försprång i att hantera upplevda kränkningar på ett sansat sätt.

”Provokativ konst betraktas bara som konst om den uppskattas – och uppfattas – av den etablerade konstvärlden”.

Ungefär så beskrev en känd svensk konstnär och doktorand i konstvetenskap det. Även om provokation inte är ett tillräckligt villkor för bra konst har en majoritet av de konstverk som tar plats i konsthistorien har varit provocerande. Konstvetaren som beskrivs ovan, Lars Vilks, betalade ett högt pris för ett av sina konstverk som betraktades som provocerande av muslimer.

En annan kulturarbetare, skådespelare denna gång, som ramar in problematiken är den internatienellt kände Rowan Atkinson. För den svenska publiken mer känd som karaktären ”Mr Bean”.

Atkinson menar i den motsvarande brittiska debatten om yttrandefrihet att ”Hate speech”, eller hatfyllda budskap bara kan mötas med mer ”speech”. Mer tal. Mer prat. Atkinson tillägger att det finns en poäng i att utsätta sig för ”hate speech” med flit. Att över tid gör det dig immun till en punkt att du inte bryr dig längre.

Det är vid den punkten, tristessens vägskäl, som Rasmus Paludan befinner sig i Danmark. Hans manifestationer brukar idag på sin höjd följas av några uttråkade men överförfriskade äldre gentlemen som sett livets bättre dagar från en parkbänk alternativt en föräldraledig mamma på väg hem från snabbköpet med barnvagnen och fullbelamrad livsmedelskassar.

Black Metals historia

 

Ett konstnärligt uttryck med uppenbart blasfemiska inslag och budskap som provocerar utan att söka stöd från något etablissemang är black metal. En musikalisk subgenre som uppstod ur de hårdare delarna av heavy metal på 1980-talet men fick en helt ny riktning i Norge tio år senare.

Den provocerades fram som motreaktion till en mer inflytelserika kristendom som i Norge censurerade Monty Pythons ”Life of Brian” (1979).

Black metal stod för ett grovt, kompromisslöst och ofta provokativt budskap och framförande.

Band som Darkthrone, Satyricon, Burzum och Emperor satte nedåtvända kors, djävulstecken, paganism, misantropi, och olika extrema uttryck på kartan samtidigt som det mediala sensationsvärdet blev gigantiskt.

Ett flertal kända musiker kom senare att dömas för dödshot, misshandel, mord och kyrkbränder. Man ska dock inte avfärda detta tämligen unika nordiska konstnärliga uttryck som sensationalism.

Den musikaliska nivån är erkänt hög och de estetiska koncepten är ofta högtravande. Få genrer kan citera esoterisk filosofi för att i nästa sekund skriva en låt om att krossa någons skalle. Individualism, pseudonym istället för kändisskap och antikommersialism.

Det kanske mest ökända bandet är norska Mayhem som gästade Malmö samtidigt med de islamistiska påskupploppen.

Mayhem – revolt mot kristna dogmer

 

Startat 1984 uppmärksammades de medialt när den svenska vokalisten Per Yngve “Dead” Ohlin begick självmord genom att skjuta sig i huvudet. När gitarristen Øystein ”Euronymous” Aarseth fann sin väns kropp gick han och köpte en kamera. Bilden på den döde sångaren (med delar av hjärnan bredvid sig) blev omslaget på Mayhems liveskiva ”Dawn of the black hearts”.

Gitarristen mördades en kort tid senare av dåvarande basist Varg Vikernes. Mest känd för sitt enmansband Burzum släpptes skivan ”Filosofem” medan Vikernes satt fängslad.

Minimalism, repetitiv ambience och ett konstnärligt djup har gjort skivan till en klassiker. Högerextrema excesser, fängelsedom för mord, avsky för abrahamitisk tro och tankesätt till trots. Betraktelsen av kristendomen som en onaturlig och invasiv kraft är genomgående.

Andra band stiliserade nihilism, nordisk mytologi, djävulsdyrkan, sexuella avarter eller totalitär kommunism. Det är svårt att se var skiljelinjerna för gränslös provokation, gränslös konstnärlighet och artisternas genuina avståndstagande från samhällsnormer egentligen gick.

Mayhems ursprungliga basist, Jørn ”Necrobutcher” Stubberud menar att musikgenren blåstes upp efter självmordet och brotten som begicks.  I äldre artiklar hävdar Stubberud att revolten mot kristna dogmer blev en naturlig väg in i vad som snart blev en subkultur. En av alla subkulturer som skapas när de som inte passar normen möts.

I en tid då muslimsk konservatism och dogm diskuteras är det lätt att glömma den upprördhet som provokationer mot kristendomen skapade. Det är inte riktigt så länge sedan som vi vill tro.

Det norska black metal-bandet Gorgoroth hamnade i blåsväder 2004 i Polen anklagade för blasfemi.

Adam Darski, frontman för polska Behemoth åtalades för blasfemi förra året för en bild där hans fot syns trampa på en ikon med jungfru Maria. Han åtalades även 2013 för blasfemi med en straffskala på upp till 2 års fängelse.

Iransk-norska bandet Confess hotades med piskrapp, 14 års fängelse och statlig avrättning. Artister har angripits av kristna aktivister i Portugal och Ryssland. I Australien åtalades en bärare av black metal-bandet Cradle of Filths t-shirt ”Jesus is a c##t”. Böter hägrade för väckt anstöt.

Provokation mot kristendom faller platt

 

Den som kan sin populär- och konsthistoria noterar att de grova antikristna budskapen, humoristiskt häcklande liksom sexuella anspelningar renderat rejäl kritik och ilska. Den har också avdramatiserat hädelse. Numera faller provokation mot kristendom ofta platt.

Idag är black metal en accepterad och mer accepterad konstform. Seriösa samarbeten med Edvard Munch-museet i Oslo, kulturevenemang och symfoniorkestrar har etablerats. Uppmärksamheten lockar turister.

När Mayhem intar scenen i Malmö med nedvända kors, dödskallar, åkallande av Satan och gastkramande vrål är det konstnärligt men okontroversiellt. Svenska Kyrkan kommenterar inte de antikristna budskapen, ingen på kebabställenas uteservering bryr sig om förbipasserande med antikristna symboler och ingen tycks se en koppling till att man dagarna innan haft religiösa kravaller.

Inte ens Malmös politiker som brukar kränkas djupt och beröras starkt av koranbränningar och religiösa provokationer protesterar mot en timmes vrålande förakt och hat mot kristendomen.

Är jämförelsen relevant?

Ja, när man önskar något slags förbud mot kränkning av islam blir jämförelsen relevant. Tanken på att förbjuda en rad med rock- och black metalband utifrån blasfemilagar är otänkbart i Sverige.

Att muslimska länder fortfarande saknar yttrandefrihet, demonstrationsrätt, åsiktsfrihet och religionsfrihet förklarar en del. Dålig integration förklarar annat.

Men kanske har vi den kontroversiella konsten att tacka för att vi numera kan besvara hädelse av kristendom med ett värdigt uppträdande?

För att citera Rowan Atkinson: Hatfyllda ord besvaras med ord. Inte nödvändigtvis heller med ord fyllda med hat.

Och definitivt inte med våld.

 

 

Edward Nordén 

Debattör, styrelseledamot Medborgerlig Samling och f.d. black metal-trummis.

 

Jørn ”Necrobutcher” Stubberud, basist i Mayhem med Edward Nordén. Foto: Eget.

 

 

 

 

 

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se