Northvolts öde avgjort från början

Foto: Northvolt
  • Lördag 4 jan 2025 2025-01-04
E-post

Med endast dygn kvar innan Northvolts avstämningsstämma, som skall avgöra bolagets framtid, fokuseras mycket på bolagets möjligheter att resa de över 30 miljarder kronor som krävs för att inte omedelbart träda i likvidation. Men det saknas en analys som ger svar på frågan om bolaget har någon livskraft. På objektiva rekvisit går det idag att konstatera att bolaget var dödsdömt. Om inte från början så väldigt tidigt och allt beroende på de vägval som ledningen gjorde innan produktionen ens satts igång.

När Northvolts  dåvarande VD Peter Carlsson 2022 erhöll Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins guldmedalj 2022 av HMK Carl XVI Gustaf fick han utmärkelsen med motiveringen

Civilekonomen Peter Carlsson tilldelas IVAs Guldmedalj för sitt framstående entreprenörskap, ledarskap och innovativa förmåga att driva och utveckla nydanande megaprojekt med batteritillverkning för samhällets omställning till fossilfri energiförsörjning.

På goda grunder finns det skäl att ifrågasätta IVA:s val och inte minst motivering. För varningssignalerna om att något inte stod rätt till fanns långt före 2022. Bland annat varnade den kinesiska branschledaren CATL:s grundare och VD långt före Northvolts grundande för det teknikval som bolaget senare skulle anamma. Att bolag som Northvolt löpte en stor sannolikhet att hamna i olika tekniska återvändsgränder och finansiella problem.

Relaterat: Nätverken som var avgörande för Northvolt och Stegra

Hopplöst efter redan från början

Ofta framhåller batteriföretaget Northvolt att det är Europas första inhemska battericellfabrik som redan levererar fantastiska produkter till nöjda kunder. Med en teknik som är i framkant av batteriutvecklingen. Att Northvolt är Europas första inhemska battericellsfabrik är det få, eller ingen, som ifrågasätter. Men i övrigt finns det inte mycket i bolagets beskrivning av sig själva som visar sig stämma.

BMW, som är en av Northvolts tio största ägare med 2,8 procent av aktierna, drog i juni 2024  tillbaka en order. Enligt tidningen Manager Magazin sade BMW upp avtalet, värt två miljarder USD, som slutits med Northvolt om leveranser av battericeller. Den största ägaren Volkswagen lämnade senare styrelsen och investerar nu mer tid, förtroende och kapital i den amerikanska batteritillverkare Quantum Scapes.

Quantum ligger endast något år efter Kina i utvecklingen av s.k. Solid State-batterier med i huvudsak fasta material i batterier. Batterier som klarar av mer än 1 000 omladdningar och fortfarande har mer än 95 procents kapacitet kvar. Uthållighetstester visar att Quantums batterier har en livslängd på mer än 500 000 km utan räckviddsförluster efter varje laddning. Samma resultat visar kinesiska bilföretags forskningsavdelningar upp.

Relaterat: Northvolt: Ge oss dina skattepengar

Tidiga varningssignaler

Northvolt har fortfarande problem att få dagens teknik med andra batterityper att fungera. Med en produktionsprocess och teknik som dömdes ut av branschledande CATL 2021. Där CATL:s grundare och VD ännu tidigare varnade den europeiska bilindustrin för det vägval som Northvolt senare kom att ta.

CATL:s motsvarande fabriker behöver endast en bråkdel av den personal som Northvolt kräver för produktionen av battericeller.

Northvolt har sedan starten haft problem med att leverera sina batterier eftersom de inte själva kan tillverka en viktig del av sitt litiumjonbatteri. Istället har bolaget köpt tusentals ton färdigt material från Kina på en marknad som i praktiken kontrolleras av det kinesiska branschledande företaget CATL.

För även om kritiken mot CATL varit omfattande,att bolaget har nått sin marknadsledande position med statligt  aktivt finansiellt stöd fram tills 2019 då det började fasas ut så är inte det hela bilden.

Kinesiska batteritillverkare har hela tiden varit i framkanten forskningen. CATL, till exempel, har nyligen introducerat revolutionerande teknologier som “Shenxing Plus”, ett litiumjärnfosfat (LFP) batteri, som kan laddas ultrasnabbt och levererar upp till c.a 1 000 km räckvidd. Denna innovationsnivå placerar kinesiska företag långt före många konkurrenter, särskilt de i väst. Och i synnerhet Northvolt.

Den snabba utvecklingen av batteriteknik i Kina är inte begränsad till LFP-batterier. CATL och BYD är också ledande inom utvecklingen av solid state-batterier och natriumjonbatterier. Och trots garantier om att minska de statliga forskningssubventionerna ökar nu Kina sina investeringar i forskningsklustret.

Solid-state-batterier har kapacitet till högre energitäthet och förbättrad säkerhet, medan deras natriumjonbatterier erbjuder ett billigare alternativ till traditionella litiumjonbatterier, vilket gör dem till ett attraktivt alternativ för framtida eldrivna fordon. Denna ständiga strävan efter innovation har placerat kinesiska tillverkare i en dominerande ställning globalt, både vad gäller tekniska framsteg och marknadsandelar.

Nackdelen med solid-state-batterierna är priset. De som produceras idag är oftast dyrare än själva bilen i övrigt varför de för närvarande endast kan vara aktuella för premium-segmentet.

Sverige viftade bort varningarna

Men den avgörande skillnaden är hur kunskapsklustret utvecklas. Kina har i snart 30 år fokuserat på breddutbildning av forskare inom el- och batteriteknik vilket ger resultat. Över 65 procent av alla vetenskapliga artiklar om batterier och lagringsteknik kommer från kinesiskt utbildade forskare. Kina och Japan dominerar helt om antalet sökta och beviljade patent används som värdemätare. Northvolt har kunnat prestera endast en handfull sedan starten.

Relaterat: Northvolt – Sveriges Theranos?

Något som rimligen såväl Peter Carlsson som bolagets mentor Bo Normark, verksam vid Kungliga Tekniska Högskolan, borde informerat Vargas och Harald Mix om. Där CATL:s ägare tidigt varnade för konsekvenserna av att starta en tillverkning i stor skala utan att ha år, helst decennier, bakom sig i forskning, utveckling och småskalig produktion.

Varningar som viftades bort.

Northvolt ligger hopplöst efter och har hela tiden konsekvent manövrerat sig själva in i en position där de använder sig av gårdagens teknik som kinesiska företag övergivit eller överger. En teknik och en process för att producera batterier till en upp till 40 gånger högre kostnad än de kinesiska, amerikanska och japanska konkurrenterna.

Redan när första spadtaget togs i Skellefteå var detta känt. Den stora frågan borde vara vad det var som gjorde att ingen drog i handbromsen. Framför allt varför bolaget och Svante Axelsson, den nationelle samordnaren för ”Fossilfritt Sverige” tillsammans med bland annat Camilla Kvartoft och SVT istället gjorde allt för att misstänkliggöra samt sätta i klandervärd dager de som ställde kritiska frågor och försökte sakligt och vetenskapligt pröva bolagets olika vägval och prioriteringar.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se