Onödig politisk risktagning med Lyten

  • Torsdag 11 sep 2025 2025-09-11
E-post

Regeringen Kristersson har surrat sig hårt vid masten för att det konkursade Vargas-bolaget Northvolt ska kunna överleva. Bilindustrin å sin sida intar en avsevärt mycket försiktigare hållning. Biltillverkaren Volkswagen har helt uteslutit ett fortsatt kostsamt samarbete och lastbilstillverkaren Scania skjuter allt sådant framåt i en avlägsen ej definierad framtid.

”En vinst för Sverige”, sade näringsminister Ebba Busch (KD) om affären när det amerikanska batteriföretaget Lyten förvärvade batteriföretaget Northvolts konkursbo.

Svante Axelsson, Nationell samordnare för Fossilfritt Sverige menade i ett separat uttalande i egenskap av regeringsföreträdare att

”Nu skrivs ett nytt kapitel i berättelsen om Northvolt som kan bli ett historiskt lyft i Sverige och EU!”

2016 utsågs Axelsson av klimat- och miljöminister  Isabella Lövin (MP) i regeringen Löfvén att bli nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, ett initiativ som arbetar med att identifiera och röja undan hinder för branscher, företag och kommuner som vill bidra till att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Hans mandat förlängdes av regeringen Kristersson genom ett tilläggsdirektiv.

Fossilfritt Sverige uppdrag fram till och med december 2026 ska fokusera på genomförandet av färdplanerna samt främja en efterfrågan på fossilfria produkter och tjänster inom offentlig sektor. Axelsson har med andra ord en nyckelroll i regeringen Kristerssons ambitioner att rädda det som finns kvar av Vargas-bolaget Northvolt.

Axelsson kom innan han tillträdde befattningen från Naturskyddsföreningen och är med andra ord ett arv från Miljöpartiets tid i regeringen.

Hårt bundna politiker

Regeringen har med dessa uttalanden surrat sig hårt vid masten för att affären dels skall godkännas av ISP, Inspektionen för Strategiska Produkter, men även att bolaget klarar av att resa den finansiering som krävs för att starta om de olika anläggningarna. Främst i Västerås, Northvolt Labs, och i Skellefteå, Northvolt Ett.

Men det finns frågetecken kring Lyten, en mindre tillverkare av litiumsvavelbatterier baserad i Kalifornien, USA. Ett är – vilket Di, Affärsvärlden, Ledarsidorna med flera tidigare skrivit – vilka ägare som står bakom bolaget. Vilka som utgör styrelsen har fortfarande inte fått något entydigt besked. Ledarsidorna har sökt Näringsdepartementets politiska ledning utan svar.

Senast i måndags restes ännu fler frågor. Lyten lyckades inte komma överens med den kanadensiska provinsen Quebec om förvärvet av bolaget. I fredags förklarade en kanadensisk domstol Northvolt Six insolvent, sedan Quebec stoppat alla utbetalningar till bolaget. Därmed grusas överlevnadsplanen för Northvolts nordamerikanska satsning på 48 miljarder kronor i Northvolt Six.

Quebec hade fram till dess investerat totalt 510 miljoner kanadensiska dollar (CAD), motsvarande 3,5 miljarder kronor, i den största privata investeringen någonsin i provinsens historia. 

Quebec gör nu anspråk på att få tillbaka den mark som avsatts för Northvolt Six där det svenska moderbolaget under Peter Carlssons tid som VD för Northvolt utlovat att det skulle bli 3 000 anställda.

Svensk indirekt medborgarfinansiering

Lytens VD, Dan Cook, har uttryckt att bolaget kommer att söka ekonomiskt stöd från EU.  Denna finansiering är avsedd att stödja bolagets fortsatta expansionsplaner och etablering i Europa. Målet är att stärka Lytens position på den europeiska marknaden, särskilt inom energeilagringssystem och litium-svavel-batterier.

Tekniken är inte färdigutvecklad och dras med stora problem. Som att batterierna har kort livslängd och dessutom laddar ur sig själva även om alla effektförbrukare är avstängda.

Det vill säga, Lyten räknar även indirekt stöd från svenska skattebetalare men kanaliserat via EU. Ett sätt att runda systemen trots bland annat Sverigedemokraternas explicita motstånd mot meningslösa skattesubventioner och bidrag till den ”gröna omställningen”.Som resulterat i följdkonkurser och stora, osäkra, skattefinansierade kommunala investeringar i infrastruktur.

Mörk marknad

Det tyska bilmärket Volkswagen ser det som helt uteslutet att köpa batterier från Lyten, som tagit över Northvolts konkursbo rapporterar Di

”Det tittar vi inte på alls” menar vd:n Thomas Schäfer.

Volkswagen räknar med de första leveranserna från koncernens eget batteribolag Powerco i slutet av året enligt Att ser han som helt uteslutet.

Redan när Lyten presenterades som köpare till Northvolts konkursbo så öppnade dock Scania försiktigt för att börja köpa batterier från Northvolt igen och nu har diskussioner om det inletts menar Scanias VD Christian Levin i ett uttalande i Sveriges Radio:

”Vi har inlett en diskussion så klart med ett lite längre tidsperspektiv för att se om de kan vara, eller återuppstå, som leverantör till Scania. Det är en spännande diskussion, men den får vi återkomma till”

Scania lånade även ut pengar, runt en miljard kronor, till Northvolt under krisen innan konkursen i en villkorad finansiering där Northvolt Labs pantsattes och därmed fick bolaget vara med och godkänna Lyten som ny ägare. Samtidigt bekräftar Scanias VD att bolaget ser ut att få tillbaka alla de pengar som bolaget lånade ut till batteritillverkaren innan konkursen. Några nycklar till lokalerna är dock inte överlämnade ännu utan Scania väntar på slutlikviden.

Vis av skadan från tidigare ägare till Northvolt tillämpar Scania metoden ”se degen och kunna ta en tugga ur den” istället för att köpa förklaringar som ”the check is in the mail”.

Ett förhållningssätt som vare sig näringsminister Ebba Busch eller regeringens nationelle samordnare Svante Axelsson tillämpar. Tvärtom riskerar Northvolt att bli för främst Ebba Busch vad förvärvet av Nuon blev för Maud Olofsson (C).

En miljardförlust för skattebetalarna och en med viss brutalitet avslutad politisk karriär.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se