Förvaltningsdomstolar prövar inte överklagande

  • Söndag 8 dec 2024 2024-12-08
E-post

Flera förvaltningsdomstolar tillämpar inte förvaltningslagen så som lagstiftaren tänkt. I flera fall visar det sig att domstolen redan från början bestämt sig för att gå på myndigheters linje och inte i egentlig mening självständigt pröva överklagade beslut. Vilket inte är lagstiftarens avsikt menar den oberoende skribenten Deniz Eryilmaz.

Om en myndighet vägrar fatta ett överklagbart beslut, kan ett myndighetsbeslut ändå överklagas. Antingen genom att skicka ett överklagande till myndigheten, om att myndighetens beslut överklagas, eller direkt till myndighetens överinstans. 

Trots att det är förvaltningsdomstolarna som ska avgöra frågan om ett myndighetsbesluts överklagbarhet, avvisar förvaltningsdomstolarna överklaganden om beslutsmyndigheten inte har fattat ett överklagbart beslut. Förvaltningsdomstolarna får inte agera på det sättet utan måste egentligen hantera ärendet annorlunda och sedan göra en rättslig prövning av överklagandet. 

Relaterat: Myndigheter försvårar utlämnade av allmänna handlingar – kontroll- och tillsynsmyndigheter blundar

Min granskning visar att förvaltningsdomstolarna i vissa fall inte ens har registrerat överklaganden som har skickats direkt till förvaltningsdomstolen, utan domstolen har enbart har tagit emot överklagandet, och efter det skickat överklagandet till beslutsmyndigheten. Naturligtvis skall förvaltningsdomstolarna, ska agera så, men de har ett dubbelt uppdrag. De ska både bevaka att myndigheten gör en så kallad  rätttidsprövning för att avgöra om överklagandet har inkommit i rätt tid eller inte, för att sedan skicka över samtliga underlag till förvaltningsdomstolen som sedan ska pröva överklagandet.

Beslutsmyndigheten får inte göra något annat än att skyndsamt genomföra rättidsprövning och skicka handlingarna till förvaltningsdomstolen som ska pröva pröva frågan om ärendets överklagbarhet. Vid införande av lag hade den dåvarande regeringen uppmärksammat att det hade förekommit att beslutsmyndigheter bland annat hade vägrat rätttidspröva ärenden samt skicka in överklaganden till förvaltningsdomstol. Det hade även förekommit att beslutsmyndigheter hade börjat pröva andra förutsättningar gällande ärende, då överklaganden kommit in.

För att förhindra detta har lagstiftarens tydligt uttryckt vid införande av lag att det ska vara överinstansen som avgör om ett överklagande ska avvisas av någon annan anledning än att det har kommit in för sent. 

Relaterat: Så tar rättsväsendet statens parti – i strid mot rådande lag

Förvaltningsdomstolarna stoppar överklaganden

Förvaltningsdomstolarna förhindrar därmed överklaganden och låter ändå beslutsmyndigheten alltså beslutsmyndigheten avgöra hur myndigheten vill hantera ärendet, vilket inte tillåtet. Detta har lagstiftaren varit mycket tydlig med. 

Trots detta förekommer det att förvaltningsdomstolarna mottar överklaganden på detta vis. Om den klagande för att denne legat på och försökt få till en prövning av förvaltningsdomstolen med hänvisning till lag, har förvaltningsdomstolen ibland avgjort målet till nackdel för den klagande inom loppet av någon dag. Visserligen kan ett sådant beslut överklagas men, jag har inte funnit något mål där förvaltningsdoms överinstans har gjort någon ordentligt prövning av ett sådant mål.

Förhindrandet av överklagandet har sedan följt med i varje förvaltningsdomstol inom hela instanskejdan i förvaltningsmål, från förvaltningsrätt, kammarrätt till Högsta förvaltningsdomstolen. Ingen av förvaltningsdomstolarna gör någon prövning av sådana ärenden.

Relaterat: Svenska domstolar allt mer slutna

Förvaltningsdomstolarna vill inte svara på några frågor om förfarandena. Ingen av förvaltningsdomstolarna vill heller låta sig intervjuas och svarar heller inte på ställda frågor via e-post angående det förekommande.

Det visar sig att Justitieombudsmannen (JO) har fått in anmälningar om förfarandena men inte heller JO är intresserad av att förvaltningsdomstolarna avvisar överklaganden på detta sätt i strid mot lag. Detta innebär att det som kallas för överklagandeinstitutet inte tillämpas eller fungerar så som lagstiftaren tänkt sig. 

Deniz Eryilmaz 

Oberoende skribent

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se