Grön stöld
Bolaget Vargas, en av huvudägarna och grundare till bolagen Northvolt och Stegra, tidigare H2 Green Steel, tar nästa steg i sin utveckling och grundar en anläggning för grönt aluminium i Finland. Utan att i något av de tidigare företagsetableringarna kunnat visa upp “Proof of concept”, att affärsmodellen prövats och håller eller ens ha en fabrik på plats.
Bolaget Vargas , med finansmannen Harald Mix med flera är en av huvudägarna och grundarna av krisande batteritillverkaren Northvolt i Skellefteå samt det projekterade stålverket i Boden, Stegra (tidigare H2 Green Steel) tar nu nästa steg den elintensiva gruv- och metallbranschen.Tillsammans med gruvjföretaget Rio Tinto, finländska energiföretaget Fortum och japanska Mitsubishi planeras för en aluminiumfabrik som ska vara i drift mot slutet av 2020-talet.
– Vi pratar om en stor industriell investering, säger det gemensamt bildade bolaget Arctials vd Torbjörn Sternsjö.
Nästa år ska Arctial inleda en förstudie. Ett slutligt investeringsbeslut väntas 2026 eller 2027 för en fabrik som kan komma att producera uppemot 500 000 ton aluminium per år.
I grunden vilar Vargas på de erfarenheter de har från etableringen av Northvolt och det gröna stålverket i Boden, Stegra. Grönt stål är en av de produkter som skall bidra till den stora industriomställningen till en mer klimatanpassad industri. Ståltillverkning är av de största koldioxidproducenterna. De cirka 2 miljarder ton stål som tillverkas i världen varje år står för 8 procent av världens koldioxidutsläpp.
Strävan efter marknadsledande position
Sverige har redan från början velat ta en världs- och marknadsledande position med bland annat projektet Hybrit samt satsningen på företaget Stegra, tidigare H2GS AB. Men projekten kantas av stora förseningar. SSAB och LKAB, som ligger bakom satsningen Hybrit tillsammans med Vattenfall har mer eller mindre lagt ner sin verksamhet trots att de sedan 2022 har en fungerande pilotanläggning. Planen var 2022 att Hybrit skulle ha en anläggning igång 2026 i Gällivare men efter att bland annat LKAB dragit sig ur menar man att en mer storskalig produktion av grönt stål tidigast kan komma igång någon gång under 2040-talet.
Stegra menar att, trots avsaknad av pilotanläggning, att de ska kunna gå in i storskalig drift redan under 2026. Utan ugnar som testats. Stegra har tecknat avtal för leverans av grönt stål till bland annat biltillverkaren Porsche. BIlföretaget som gjort en stor sak av att gå över till Stegras gröna stål i sin fordonsproduktion för en känslig, kapitalstark och miljömedveten kapitalstark grupp köpare.
Hur viktig ordern var för att kunna fortsätta resa kapital framgår av VD för Stegra, Henrik Henriksson, uttalande:
“Få märken är så ikoniska som Porsche. Det står för kvalitet och en premiumprodukt. Det är också ett företag som arbetar aktivt för en hållbar framtid, med tydliga förväntningar på hur leverantörskedjan bidrar till det. Att låta Porsche lägga en order på nära nollutsläppsstål är ett rejält lyft både för oss som företag, men också omvandlingen av stålindustrin, som i hög grad har drivits av efterfrågan från fordonsindustrin”.
H2GS genomförde 2021 en första finansieringsrunda för 50 miljoner euro från en utvald grupp finansiärer som innefattar bland andra Vargas Holding, Scania AB, SMS Group GmbH, European Institute of Innovation and Technology, Cristina Stenbeck, Daniel Ek, Altoroch Imas Foundation (IKEA-sfären). Med ordern från Porsche skall ytterligare finansieringsrundor säkras.
Såvida det finns något stål att leverera från anläggningen i Boden. De senaste flygfotografierna Boden Industrial Park vittnar om att det, enligt personer från stålindustrin sannolikt kommer dröja till 2030 innan stål kommer kunna produceras vid anläggningen. Idag finns det bara dataanimationer av anläggningen samt enstaka stålskelett och byggvägar framdragna. Någon produktion av stål inom den utlovade tidsramen, två år, är uteslutet menar branscherfarna konsulter och tjänstemän.
Fullskaliga projekt utan ”proof of concept”
Stegras strategi följer systerföretaget Northvolts strategi. Att finansiera verksamheten utan att ha ett ”proof of concept” med externt kapital som består av en blandning av statliga bidrag, subventioner samt externt riskkapital.
Som säkerhet, eller enda ”proof of concept” har bolaget orders som inte levererats ännu. I Northvolt användes ordern av batterier till BMW som garant tills det blev klart att inga batterier kunde levereras till bilproducenten trots avtal. Northvolts största delägare Volkswagen har varit tvungna att börja leta efter annan produktionskapacitet för att fylla de egna behoven. Tidskriften Electric Autonomy menade att Northvolts produktion kan tidigast möta målen under 2028, flera år efter att bilproducenterna haft behov av leveranser.
Delar av Northvolt är idag satta i konkurs, andra delar är under en amerikansk rekonstruktion vid en domstol i Texas, USA. Skulderna i Northvolt Expansions konkurs i oktober uppgick till 6,9 miljarder kronor – varav 5,7 miljarder till leverantörer. Bolagets tillgångar uppgick till 1,3 miljarder kronor.
Relaterat: Så fäller krisen i Northvolt den tyska regeringen
Och frågan är om det ens kommer produceras något stål i Boden. Även om chefen för bolagets verksamhet i Boden, Markus Mannström, i gratistidningen Boden presenterades som ny ”Bodensare” är han fortfarande mantalsskriven på Södermalm i Stockholm. Få, eller egentligen ingen, ur företagsledningen har valt att flytta till Boden. Vare sig VD, huvudansvarig för verksamheten i Boden, personalchefen eller teknikchefen har valt att etablera sig själva där bolaget skall ha sin huvudsakliga, och enda, verksamhet.
Av lätt insedda skäl. Stegra är i större behov av en dialog med finans- och kapitalmarknaden för att planera för slutmålet, en börsintroduktion, än att få igång en fungerande stålproduktion i Boden.
Ledningen för Stegras verksamhet har dock kunnat fotograferas vid tillfällen när de besökt Boden.
Relaterat: “Dress the bride” – Så haussades värdet på Northvolt och Stegra
Och bolaget är känsligt för kritik. Finanschefen Otto Gernandt menade vid ett seminarium i Riksdagen anordnat av Centerpartiet att en av företagets prioritet var att få tyst på kritikerna och de kritiska frågorna. Inte att hålla ingångna avtal och planer.
Såsom realismen i planerna, leveranssäkerheten av el, stålpellets med mera samt med vilken säkerhet åtaganden som leveranserna till den tyska bilindustrin kan hållas. I praktiken en karbonkopia av Northvolts etableringsstrategi.
Utlovade leveranser utan leveranskapacitet. Allt för att hålla kapitalmarknaden på gott humör så länge som möjligt eller tills en börsintroduktion hinns med.
Grönt stål. Eller ”Green steel”. Green steal. Eller den gröna stölden.
Relaterat: Det gröna pyramidspelet