När muslimsk fundamentalism gifte sig med ekoanarkismen

Ted Kaczynski. Bildkällaa: Wikipedia
  • Fredag 30 aug 2024 2024-08-30
E-post

I en värld som för en yttre betraktare blir allt svårare att förstå och där aparta allianser ser ut att uppstå ur tom luft blir det allt viktigare att söka rötterna i olika rörelser. Som de band som finns mellan våldsbejakande muslimsk religiös fundamentalism och klimatörelsens mer extrema utlöpare. För såväl vänskap som ideologisk samsyn finns. Som började gro på de mest märkliga platser. Dagens artikel ett utdrag, som är under bearbetning, ur den kommande “Ur Askan”, uppföljaren av “Islamismen i Sverige” av Johan Westerholm.

För att förstå dagens ekoanarkism och dess mer framträdande aktörers utveckling och inspirationskällor går det inte att undvika namnet Theodore ”Ted” Kaczynski

Theodore John Kaczynski, född den 22 maj 1942 och död i fängelse den 10 juni 2023), är även känd som Una-bombaren, en amerikansk inhemsk terrorist och före detta matematikprofessor som dömdes för 16 terrordåd med totalt 3 döda och ett flertal skadade. Terrordåden utfördes som bombdåd. Namnet ”Unabombaren” fick han då hans attentat riktades mot universitet och flygbolag. FBI använde ärendeidentifieraren UNABOM (University and Airline Bomber).

Kaczynsik greps 1996 efter den längsta och mest omfattande jakten på en enskild terrorist i USA:s historia och dömdes till åtta livstidsstraff utan möjlighet till benådning 1998 och avtjänar detta på ADX Florence, ett av USA:s högsäkerhetsfängelser med den högsta nivån av säkerhet.

Kaczynski beskrivs som  ett matematiskt underbarn men övergav sin akademiska karriär 1969 för att fortsätta ett primitivt liv. Valet att lämna en framgångsrik akademisk karriär och leva som mer eller mindre eremitiserad i en avlägsen stuga 1971 utan elektricitet eller rinnande vatten nära Lincoln, Montana. Hans liv kom att prägas av ensamhet samtidigt som han lärde sig överlevnadsförmåga för att bli självförsörjande.

Kaczynski  bestämde sig för att bekämpa industrialiseringen och dess förstörelse av naturen genom terrorism, och började sin bombkampanj 1978. Mellan 1978 och 1995 dödade han tre människor och skadade 23 andra i en rikstäckande bombkampanj mot människor som han trodde förde modern teknik och förstörelse av miljön. Han starkt samhällskritisk som motsatte sig industrialiseringen och förespråkade en naturcentrerad form av anarkism. 1995 skickade han ett brev till The New York Times och lovade att “avstå från terrorism” om tidningen eller The Washington Post publicerade hans manifest Industrial Society and Its Future, där han hävdade att hans bombningar var extrema men nödvändiga för att uppmärksamma urholkningen av mänsklig frihet och värdighet genom maktens införande av modern teknik och vad han menade rovdrift på naturen.

Det var manifestet som blev hans fall och ledde till hans avslöjande.

Kaczynski var föremål för den längsta och dyraste utredningen i historien om Federal Bureau of Investigation fram till den punkten. FBI och justitieminister Janet Reno drev på för publiceringen av Industrial Society and Its Future, som publicerades i The Washington Post i september 1995. 

När Kaczynskis bror David läste manifestet kände han igen prosastilen och rapporterade sina misstankar till FBI. Efter att han greps 1996 försökte Kaczynski – som vidhöll att han var vid sin rätta tillstånd – men misslyckades med att avskeda sina domstolsutnämnda advokater eftersom de ville att han skulle åberopa sinnessjuka för att undvika dödsstraff. 1998 nåddes en åklagaruppgörelse där han erkände sig skyldig till alla anklagelser och dömdes till åtta på varandra följande livstids fängelse utan möjlighet till villkorlig frigivning.

Trots att Kaczynski idag satt fängslad på ett högsäkerhetsfängelse kom hans inflytande att öka efter det att han levde isolerad i Montana. Dels genom interaktionen med andra intagna, såsom  att de slår fast att uppgiften för de som motsätter sig industrisamhället är att främja stress inom och på samhället som att sprida anti-teknologisk ideologi, en ideologi som erbjuder naturens “motideal”. Kaczynski fortsatte med att argumentera för att en revolution bara kommer att vara möjlig när industrisamhället är tillräckligt instabilt

Tidigt under sitt fängelse blev Kaczynski vän med Ramzi Yousef och Timothy McVeigh, förövarna av World Trade Center-bombningen 1993 respektive Oklahoma City-bombningen 1995. Trion diskuterade religion och politik och bildade en vänskap som varade fram till McVeighs avrättning 2001.

Och det är i de samtalen som en av öppningarna skapas för en samsyn och ett samarbete mellan de idag våldsapologetiska islamistiska miljöerna och de ekoanarkistiska klustren.

Samsynen kan sammanfattas med att människan inte  kan kontrollera sin egen tekniska utveckling. En teknik  som ytterst skadar människa och miljö. Och denna utveckling kan bara stoppas genom revolution. I praktiska termer kom Kaczynski fram till att förutsättningarna för att övertyga majoritet och få gehör i allmänna val för den insikten var omöjligt. 

Istället bygger det på aktivismen hos en stark och enad minoritet som kan öka spänningarna  i samhället till en punkt där samhället börjar brytas ned. Där såväl det det industritekniska systemet som demokratin upplöses helt.

Ett mål som endast kan uppnås med en ny, grön, väpnad revolution. För att citera Kaczynski själv:

We have to kill people.

Idag har Ted Kaczynskis mantel fångats upp av hans jämnårige John Zerzan som kan anses vara klimat- och miljörörelsens främste och ledande ideolog.

Zerszan är en amerikansk filosof och arbetskritiker, som förespråkar grön anarkism och anarko-primitivism. Enligt Zerzan är människans civilisationstillstånd onaturligt och han argumenterar för människans vilja att återvända till naturen, en vilja han anser grundläggande. Zerzan menar att livet i det förhistoriska jägar- och samlarsamhället, till och med paleolitikum, var kvalitativt överlägset kommande perioder: jordbrukssamhället och i synnerhet industrisamhället. Han menar vidare att vi hade en liten men stabil ekologisk nisch i naturen, som vi kunde behålla under ett par miljoner år men att människan tyvärr lockades av civilisationens kvantitativa lockelser för 10 000 år sedan. Zerzan hävdar att hälsan, fritiden och livskvaliten i stort var bättre i jägar- och samlarsamhället än i några kommande epoker.

John Zerzan menar att den tilltagande psykiska ohälsan hos människor idag direkt kan härledas till att vi lämnat jägar- och samlarsamhället.

Zerzan hävdar att vi just nu genomgår en global klimatförändring som är en direkt följd av det kapitalistiska, teknologiska industrisamhället.

I den svenskfinansierade filmen Surplus: Terrorized Into Being Consumers (Atmo, 2003) behandlas idéer av bland annat Zerzan. I filmen diskuterar han förstörelse av enskild egendom som protestmetod och ett sätt att påskynda övergången till ett postteknologiskt samhälle.

Ett resonemang som i en svensk och europeisk kontext förs vidare av Andreas Malm, docent i humanekologi vid Lunds Universitet. Det är med andra ord inte en slump att Malms politiska engagemang inleddes med International Solidarity Movement.

En rörelse kontrollerad och styrd av den palestinska grenen av det Muslimska brödraskapet…..

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se