Så bygger Sverige in mjuk korruption
Den svenska självbilden av att vara ett korruptionsfritt samhälle kan med all rätt ifrågasättas i och med Expertgruppen för Biståndsanalys korruptionsrapport. Helt tvärtemot Riksrevisionens och inte minst Sidas internrevision målas bilden av en myndighet befriad från korruption. Och skälen är enkla visar en närmare granskning. Tre av åtta styrelseledamöter står i direkt eller indirekt ekonomisk beroendeställning till biståndsmyndigheten.
Sverige anses av sig själva vara fritt från korruption. Expertgruppen för Biståndsanalys, EBA, som enligt sig själva har skaffat sig ett ”dubbelt oberoende” från särintressen utgör inget undantag från denna självbild när Malin Oud i egenskap av att vara vice ordförande för expertgruppen presenterade EBA:s korruptionsrapport i förra veckan.
Relaterat: Expertgranskning lägger sig platt inför biståndskorruption
Oud är till vardags verksam vid Raoul Wallenberg-institutet, RWI, vid Lunds univerisitet. Institutet finansieras till 70 procent av medel från biståndsmyndigheten Sida. Oud har en bakgrund som programansvarig på biståndsmyndigheten Sida samt konsult åt FN. Hon har därmed bytt sida från att vara verksam i en organisation som skall granskas till att vara granskare av sin forna arbetsplats och kollegor. Ett sidbyte som innebär påtaglig risk för det som går under beteckningen delikatessjäv eller ”mjuk korruption”.
EBA:s rapport om korruptionen inom biståndet går dessutom helt tvärtemot vad Sida:s internrevision kommit fram till. EBA hävdar att myndigheten är väl rustad och arbetat intensivt med frågan sedan millenieskiftet. Dessvärre, vilket inte minst internrevisionens senaste rapport pekar på har biståndskorruptionen ökat och inte minst utgör den interna korruptionen, den så kallade mjuka, ett stort hot och akut problem för myndigheten.
Där sidbyten, eller den risk för mjuk korruption och delikatessjäv som kollegiala och vänskapsband som finns i organisationen och inom biståndsområdet som exemplifieras med Oud:s ställning nämns som ett särskilt riskområde. Där riskerna för korruption och jäv ökar.
Mjuk korruption – Systemhotande
Korruption behöver inte vara att pengar byter ägare under bordet, det kan vara en rad olika företeelser som ger upphov eller stimulerar omotiverad särbehandling. I Ouds fall finns dels risken att hon inte vill stöta sig med forna kollegor men kanske framför allt att en alltför kritisk rapport skulle riskera Sidas vilja till fortsatta anslag.
En annan av EBA:s styrelseledamöter är den tidigare socialdemokratiske jämställdhetsministern Åsa Regnér i regeringen Löfven. Den 7 mars 2018 aviserade Regnér sin avgång från ministerposten för att tillträda en tjänst i FN:s högkvarter som biträdande högsta chef för FN:s kvinnoorganisation UN Women. En tjänst som blev möjlig för att Sverige reserverat stora bidrag till FN för UN Women.
På samma sätt som den miljöpartistiske statssekreteraren Ulrika Modéer fick motsvarande tjänst på UNDP, FN:s organisation för utvecklingsbistånd. Detta är ett välkänt sätt att hålla FN:s givarländer på gott humör. I Modéers fall hängde tjänsten samman med ett bidrag på 800 miljoner kronor till UNDP.
Som vice generalsekreterare för UNDP kunde hon sedan trycka på för Sveriges miljökonferens Stockholm +50 valåret 2022. Konferensen skulle tjänat som Miljöpartiets valupptakt men då partiet lämnat regeringen blev den istället ett fiasko som fick stark kritik från deltagarländerna.
Relaterat: Irritation över Stockholm +50 i Regeringskansliet
Välkänt är även att Margot Wallström kunde utses till FN:s särskilda sändebud mot sexuellt våld i konflikter. Villkoret var att hela kostnaden för Wallström med stab togs direkt ur den svenska biståndsbudgeten.
En tredje styrelseledamot kommer direkt från det biståndsindustriella komplexet. Anders Pedersen har erfarenhet från FN-uppdrag i Jordanien och Botswana och är idag chef för den internationella avdelningen vid Röda korset och därmed i direkt beroendeställning till den organisation som EBA är satt att granska.
Det vill säga tre av åtta styrelseledamöter skulle om den internationella definitionen av mjuk korruption tillämpas hamna i gränslandet om vad som är jäv och vad som inte är jäv. Dessa står idag, eller har nyligen befunnit sig i antingen direkt eller indirekt i beroendeställning till myndigheten de skall granska.
Mjuk korruption internationellt erkänt begrepp
Den amerikanska delstaten New Jersey har länge varit en grogrund för politisk korruption, och det mesta är helt lagligt. Offentliganställda tjänstemän accepterade förmåner från lobbyister, gav arvoderade eller avlönade uppdrag till släktingar.
Detta oetiska,inte alltid olagliga beteende är känt som “mjuk korruption”, och den tidigare delstatssenatorin i New Jersey, USA, William E. Schluter, har bekämpat företeelsen under de senaste femtio åren.
I sin bok ”Soft Corruption: How Unethical Conduct Undermines Good Government and What To Do About It” från 2017 han hur han under ett halvt sekel arbetat för att avslöja och reformera den offentliga förvaltningen. Hans beskrivningar av offentliganställda tjänstemän som bryr sig mer om politisk makt och personlig vinning än det allmännas bästa skulle kunna vara hämtade från svensk statsförvaltning i allmänhet och biståndsmyndigheten Sida och UD i synnerhet.
Mjuk korruption är ett mycket större problem än kriminell verksamhet när det kommer till integritet, menade öven den oberoende antikorruptionskommissionens (IBAC) kommissionär Robert Redlich vid det senaste webbseminarium om Integritetsfrågor som genomfördes i Australien.
Korruption behöver inte alltid handla om ett brunt kuvert eller en påse fylld med kontanter och korruption behöver inte betyda en brottslig handling i juridiska termer menade Redlich som istället underströk att
”Mjuk korruption är inte strikt olagligt, men inkluderar ett oetiskt beteende och intressekonflikter som i förlängningen bidrar till att undergräva allmänhetens förtroende för regeringen”.
Samt att
“Mjuk korruption, som är det mycket större problemet, innebär att vi måste kunna lyfta blicken bortom brottslig verksamhet”.
Allmänhetens förtroende undergrävs när allmänheten ser orättvisa eller oriktiga beslut, och en brist på transparens och ansvarsutkrävande.
Relaterat: Korruption utgör det största hotet mot demokratin
Sverige bygger in mjuk korruption
Sverige och svensk förvaltning lever med självbilden om att Sverige skulle vara korruptionsbefriat. När självbilden ifrågasätts så hänvisar politiker ofta eller alltid till olika index för att försöka bevisa att Sverige är befriat från korruption. Men så är inte fallet om Schluters bok ”Soft Corruption” används som definition och riktmärke.
Om inte annat är EBA:s styrelse ett gott exempel på hur riskerna för mjuk korruption, delikatessjäv och skadliga lojaliteter byggts in systemet som skall granska i detta fall utlandsbiståndet i allmänhet och biståndsmyndigheten Sida i synnerhet.