Falska nyheter kommer prägla valrörelsen

Opinion. Photo by Freepik
  • Tisdag 23 dec 2025 2025-12-23
E-post

SvD publicerade under gårdagen en opinionsundersökning från företaget Demoskop som visar en så pass avvikande bild av opinionen än vad de vetenskapligt bekräftade metoderna gör. Resultatet av undersökningen är så pass uppseendeväckande att det går inte att utesluta ett medvetet försök att påverka opinionen med en falsk verklighetsbild. Valrörelsen har börjat.

– Det är faktiskt spännande, det har ju verkligen hänt någonting. 

Det menar Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop, när han kommenterar sina egna siffror i den senaste partiledarsympatiundersökningen som bolaget genomfört. I den undersökningen påstår Demoskop att 45 procent av väljarna att de har högt förtroende för Socialdemokraternas ordförande Magdalena Andersson, medan 42 procent säger detsamma om Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.

I Novus motsvarande undersökning, publicerad i november, landar Andersson på 43 procent och Åkesson på 29 procent. En skillnad på 14 procentenheter mellan mätmetoderna.

Novus, likt de andra opinionsinstitut som lever upp till bland annat Nato:s krav på metod- och datasäkerhet har vetenskapligt stöd. Demoskop saknar motsvarande. Bland annat anses datasäkerheten vara för låg och resultaten för lättmanipulerade för att företag som Demoskop skall få försvarsalliansens uppdrag att mäta den svenska försvarsviljan.

Metoden står även helt i strid mot det publicistiska regelverket som bland annat redovisas på Journalistförbundets hemsida:

Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

Till skillnad från en opinionsundersökning som tagits fram med vetenskapliga metoder kan en självrekryterad panel aldrig kontrolleras då det saknas tillräcklig kontrollerbar data. Det är omöjligt att ens se om det finns en verklig person bakom svaren. De chefredaktörer som ändå väljer att publicera resultat från självrekryterade paneler, som Aftonbladets Lotta Folcker samt SvD:s Lisa Irenius når med andra ord inte upp till de lågt satta kraven i det publicistiska regelverket.

Relaterat: Valår – År för informationspåverkan

I opinionsbildningens träskland

Demoskop befinner sig i samma kategori undersökningsföretag som Axiom Insights. Företaget Axiom Insights, som är systerföretag till PR och kommunikationsbyrån Hallvarsson och Halvarsson lät i en undersökning förstå att Jan Emanuels och Sara Skyttedals initiativ Folklistan inför valet till till Europaparlamentet hade ett stöd i opinionen på 8,36 procent.

Valresultatet, några veckor senare, landade på 0,6 procent.

Det Axiom Insights och Demoskop delar, utöver metodvalet med självrekryterade paneler är ägarbilden. Axiom Insights ägs av PA-företaget Hallvarsson & Halvarsson, i grunden ett företag som skall påverka opinionen och inte mäta den. På samma sätt som Demoskop har samma ägare som PA-koncernen Kreab med entreprenören Peje Emilsson.

Relaterat: Kremls desinformation ökar inför EUP-valet

Dessa företag arbetar efter principen att driva opinion genom att skapa en falsk bild av en opinion. En metod som bland annat tillämpats i andra valrörelser såsom den österrikiska valrörelsen 2019 när Sebastian Kurz för statliga medel köpt riggade opinionsundersökningar och nyhetsartiklar i syfte att sätta en mer positiv bild av honom än den faktiska.

Kurz kom att utredas för korruption då han dessutom gjort det för statliga medel.

Vad som ligger bakom Aftonbladets respektive SvD:s beslut att publicera Demoskops undersökningar som saknar källor och källdata, helt i strid mot det publicistiska regelverket, är okänt. Det kan dock inte uteslutas att då detta är en gratistjänst för Schibstedt att det är en för lågt hängande frukt att säga nej till.

Mer anmärkningsvärt är vad Kreab och Demoskop kan ha får politisk agenda med att försöka sätta en bild av en opinion som saknar vetenskapligt baserade belägg. Om det är resultatet av en politisk vilja från ägaren eller om det helt enkelt är så att de öppna databaserna helt enkelt är manipulerade. 

Johan Martinsson har själv i maildialog med Ledarsidorna vitsordat att Inizio-panelen i praktiken helt saknar grundläggande datasäkerhet och att ”spöken” eller fingerade identiteter utan mänsklig koppling, s.k ”botar” enkelt kan etableras i panelerna.

Och som svar på Johan Martinssons egen fråga om vad som har hänt så finns det en uppenbar sannolikhet att det är just det som hänt. Om inte Peje Emilsson som en del i sin ägarstyrning beslutat om vad Demoskop ska komma fram till i sina mätningar.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se