Problemen för Stegra hopar sig

Stegras anläggning i Boden. Foto: Stegras presstjänst
  • Måndag 17 feb 2025 2025-02-17
E-post

I skuggan av Northvolts problem ökar ett annat av investmenföretaget Vargas bolags motgångar. Stålföretaget Stegra, det tidigare H2 Green Steel i Boden har tidigare nedgraderat sina försenade “fossilfria” slutprodukter till “fossilsnåla” samtidigt som effekterna att inte ha säkrat logistikfunktionerna nu slår mot företaget med full kraft.

Financial Times rapporterade i oktober i 2023 att en notering, eller börsintroduktion av Northvolt skulle kunna ske under 2024. I en Di-intervju i juni 2022 sa Northvolts dåvarande styrelseordförande Carl-Erik Lagercrantz att ”vi håller det öppet”, men också ”inom de närmsta åren ska vi definitivt finnas på börsen”. 

Endast 18 månader senare är det inte en börsintroduktion som ligger närmast till hands. Bolaget, som förlorat mer än 500 kronor per sekund dygnet runt i nio år saknar livskraft och enda skälet till att det fortfarande existerar är att ledningen hittat ett kryphål i den amerikanska konkurslagstiftningen. Att det räcker med ett registrerat bolag och 1 000 dollar på ett bankkonto i en amerikansk bank för att vilket bolag som helst skall kunna ansöka om amerikanskt konkursskydd.

Detta medger för bolagets amerikanska rådgivare såsom Kirkland & Ellis, Teneo och den svenska advokatfirman Mannheimer Swartling att tömma det sista som finns kvar av den bolagets kassa. Bara dessa tre rådgivare har en ”burn-rate” på nära 100 miljoner kronor per månad. Kirkland & Ellis blev kända för den svenska allmänheten efter att ha skickat hot om rättsligt efterspel om inte bolag som via Kronofogden till slut fått betalt för sina tjänster återställde bolagets likvider.

Företaget Stegra är ett annat av investmentbolaget Vargas företag innehav som börjar få liknande problem som Northvolt, om än i sin linda.

Fossilfritt blir fossilsnålt

Utbyggnaden till dubbelspår på Malmbanan mellan Luleå och Boden försenas till 2037 vilket påverkar ståltillverkaren Stegra, som nu överväger att exportera stål via hamnen i Piteå istället för Luleå. Det rapporterar Dagens industri. Bolaget bedömer dock att järnvägskapaciteten räcker för den första produktionsfasen på 2,5 miljoner ton. 

Hamnen i Piteå har ansökt om tillstånd för att bygga en ny tältterminal för stålprodukter, och i en intervju före jul sa Stegras produktionsansvarige Markus Mannström till Di att det “är mycket sannolikt” att bolaget kommer att nyttja hamnen i Piteå. Bolaget skulle ha levererat de första leveranserna fossilfritt stål till biltillverkaren Porsche under 2025 men även dessa ordrar är skjutna på framtiden. Inledningsvis in i 2026.

Begreppet fossilfritt har på senare tid bytts ut till fossilsnålt eftersom bolaget måste importera järnskrot från bland annat Sydamerika för sin stålproduktion i Boden. Ett halvt varv runt jorden på dieseldrivna fartyg och nu med lastbilstransporter till stålverket innebär att det stål som till slut eventuellt kommer produceras får allt mer av negativa klimatavtryck i sig.  

Utvecklingen är inte oväntad. Såväl Northvolt som Stegra är i huvudsak sprungna ur teoretiska modeller, enstaka laborationer och powerpointpresentationer istället för utvecklade ur befintlig industri, empiri och infrastruktur. Såväl SSAB som tyska Thyssen Krupp har lagt ner sina motsvarande planer på fossilsnåla järnmalmsprodukter av lönsamhets- och logistikskäl. Detta trots att SSAB har tagit fram en fullt fungerande produktion som fungerat i drift.

I likhet med Northvolt finansieras satsningen av Stegra med riskkapital istället för överskott av en fungerande produktion. Även Stegra har inslag av skattegaranterad finansiering. Nära tre miljarder kronor, eller 250 miljoner euro kommer från EU:s innovationsfond samtidigt som Riksgälden täcker en kreditgaranti om 1,2 miljarder euro. I en annan grupp av finansiärer ingår den statliga banken Svensk Exportkredit, SEK.

Ordförande för SEK:s kreditutskott Reinhold Geijer, som även sitter i försäkringsbolaget Skandias styrelse, är aktieägare i Stegra. Det är kreditutskottet som bereder krediterna. SEK har givit besked om att de är trygga med situationen och menar att det aldrig förekommit risk för jäv eller jävsliknande situationer men har nekat att lämna ut protokoll eller beskrivning av hur processerna med kreditgarantier är utformade.

Även Europeiska Investeringsbanken, med dess vice ordförande den tidigare näringsministern Thomas Östros (S) återfinns bland de som gjort Stegras finansiering möjlig. En av Östros tidigare ministerkollegor Anders Sundström (S) återfinns även han bland Stegras aktieägare.

I gruppen av över 20 långivare där Svensk Exportkredit och Europeiska investeringsbanken ingår ett konsortium av affärsbanker ledda av BNP Paribas, ING, KfW IPEX-Bank, Societe Generale och UniCredit. Konsortiet för denna mindre prioriterade skuld leds av AIP Management och består av europeiska och internationella investeringsbanker och fonder.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se