Så vilseleddes allmänheten av Northvolt

Regeringens och i synnerhet näringsministerns explicita ovilja till öppenhet kring den gröna omställningen blir uppenbar om MAR, eller Market Abuse Regulation Act, hade tillämpats på bolaget Northvolt. Hade Northvolt varit tvingat att följa EU:s finansiella ramverk hade miljarder Euros kunnat räddas undan den största konkursen i svensk historia.
The Market Abuse Regulation Act, eller på svenska marknadsmissbruksförordningen (MAR) är ett EU-ramverk som inrättades 2016 för att skydda finansmarknadens integritet och investerarnas förtroende genom att förhindra marknadsmissbruk, inklusive insiderhandel och marknadsmanipulation. MAR kräver att företag förhindrar olagligt utlämnande av insiderinformation, upprätthåller insiderlistor och rapporterar misstänkta transaktioner.
Flera delar berör insiderhandel och tidpunkt för eller krav på informationsgivning som inte är applicerbart på ett privat bolag. Dock är paragraf 17 i regelverket relevant då den just berör även hur information framställs för onoterade bolag. Inte minst i projekt som berör stora delar av samhället, kräver offentliga infrastrukturinvesteringar eller som i Vargasbolagen Northvolts och Stegras fall, förväntar sig offentlig finansiering.
Vargasbolagen har i sin marknadskommunikation fullt ut nyttjat de faktum att de inte lyder under MAR. De som drabbas är i fallet med Vargasbolagens agerande är de skattebetalare, myndigheter, anställda och underleverantörer som blir vilseledda.
MAR, artikel 17
– Artikel 17 MAR kräver att ett bolag så snart som möjligt offentliggör insiderinformation som direkt rör bolaget. Informationen ska vara korrekt, tydlig och inte vilseledande.
– Om ett bolag kommunicerar affärsuppgörelser, avtal eller finansieringsstöd på ett sätt som kan ge marknaden en missvisande bild av faktiska förhållanden, kan det strida mot MAR:s krav.
– Det spelar ingen roll om uppgifterna i strikt mening är ”sanna” – även ett urval eller en framställning som skapar en felaktig bild kan omfattas.
Följs inte regelverket riskerar noterade bolag sanktionsavgifter.
Helt annat innehåll om MAR följs
Det går att styrka att framför allt Vargasbolaget Northvolt nyttjade möjligheterna att vilseleda marknaden som onoterat bolag i samband med den begynnande finansiella krisen i bolaget under inledningen av 2024. Bolaget hade då arbetat fram en finansieringslösning som de kommunicerade i januari och meddelade aktieägare, underleverantörer och samarbetspartners med en pressrelease. I pressreleasen finns inget som pekar på de faktiska omständigheterna kring finansieringen.
Ledarsidorna har med hjälp av ChatGPT samt Grok 4, finansiella rådgivare med erfarenhet från att driva noterade bolag, tillgänglig information samt tillämpningen av MAR artikel 17 låtit skriva om Northvolts pressrelease. Som då fick en helt annan karaktär:
Northvolt tar nästa steg i expansionen – tecknar villkorad projektfinansiering och partnerskap med globala aktörer
Northvolt AB (”Northvolt” eller ”Bolaget”) meddelar idag att man har säkrat ett finansieringsramverk om cirka 5 miljarder USD för att stödja expansionen av batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå och den integrerade återvinningsanläggningen Revolt Ett.
⸻
Finansiering med starkt institutionellt stöd
Finansieringspaketet, som omfattar såväl refinansiering av tidigare lån som nytt kapital, representerar en av de största gröna projektfinansieringarna globalt. Ramverket har utformats i nära samarbete med internationella banker och finansinstitut, och omfattas av garantier och försäkringsstöd från bland annat Riksgälden, Euler Hermes, KEXIM, NEXI och K-Sure.
Det är viktigt att understryka att garantierna är villkorade av att Northvolt uppnår fastställda produktionsvolymer och kvalitetsnivåer. Finansieringen är därmed en stark signal om marknadens och statliga aktörers förtroende, men de faktiska utbetalningarna beror på att villkoren uppfylls.
⸻
Partnerskap med ledande industribolag
Northvolt har idag tecknade avtal och avsiktsförklaringar med globala aktörer såsom BMW, Scania, Volvo Cars och Volkswagen Group, motsvarande ett värde över 55 miljarder USD. Dessa partnerskap visar på den strategiska roll Northvolt spelar i den europeiska och globala omställningen till hållbar mobilitet.
Avtalen varierar i karaktär – vissa är bindande kontrakt, andra avser långsiktiga avsiktsförklaringar. Detta innebär att avtalsvolymer och tidpunkter för leveranser kan komma att ändras. Northvolt bedömer dock att de etablerade relationerna utgör en stark grund för bolagets fortsatta tillväxt.
⸻
Nästa steg för Northvolt Ett och Revolt Ett
Med denna finansieringsstruktur och de industriella partnerskapen är Northvolt väl positionerat för att:
• skala upp produktionen i Skellefteå,
• vidareutveckla återvinningskapaciteten genom Revolt Ett,
• och bidra till att bygga upp en storskalig, cirkulär batteriindustri i Europa.
Bolaget vill framhålla att framgången för dessa projekt är kopplad till genomförandet av produktionsmålen, regulatoriska godkännanden och leverans av produkter enligt avtalade specifikationer.
⸻
VD-kommentar
”Det här är en viktig milstolpe för Northvolt. Genom att kombinera starkt institutionellt stöd med långsiktiga kundrelationer tar vi ytterligare ett steg mot att realisera vår vision om en hållbar och cirkulär batteriindustri i Europa. Samtidigt är vi ödmjuka inför de villkor som återstår att uppfylla, men vi ser med tillförsikt fram emot att leverera på våra åtaganden,” säger [VD:s namn], vd för Northvolt.
Hade bolagets pressrelease körts genom MAR 17 hade med andra ord de akuta finansiella problemen inte kommit som en blixt från en klar himmel och ett stort antal underleverantörer hade kunnat rädda sina intressen, och sina arbetstillfällen, undan det som till slut inträffade.
Regeringen på fel sida i kampen mot eko- och miljöbrott
Bara detta enkla exempel pekar på hur regeringen och i synnerhet näringsminister Ebba Busch (KD) med statssekreterare valt att börja i fel ända. Regeringen prioriterar det regelverk som kant begränsa den information som myndigheter och bidragstagare behöver delge allmänheten istället för att reglera hur information kring den gröna omställningen och investeringar som kräver offentligt stöd eller annan särbehandling skall delges medborgare med saklighet och transparens som grund.
Istället för ett grönt MAR 17, som precist reglerar informationen väljer regeringen att lägga en tung våt filt över hela marknadssegmentet och öppnar för att bolag kan fortsätta mörka och hålla inne med sådan information att det inte bör hållas uteslutet att regeringen nästan medvetet spelar på fel sida av historien.
Där de enda som tjänar på Ebba Buschs motstånd på transparens är slutligen synnerligen grovt kriminella.