Sidas personal förnekar uppenbara jävsrisker

Sida. Foto: Wikipedia
  • Måndag 12 aug 2024 2024-08-12
E-post

Den interna revisionsrapporten som Sidas styrelse och ledning fick ta del av i april i år och som Ledarsidorna först av alla kunde rapportera om har mötts av omfattande interna protester. Såväl överdirektören vid myndigheten, huvuddelen av cheferna som flera civilsamhällesorganisationer menar att det inte föreligger några jävsrisker. Trots att flera av cheferna vid myndigheten rekryterats direkt från stora biståndsmottagare som bland annat Olof Palmes Internationella Center och ForumCiv.

Den interna revisionsrapporten som Sidas styrelse och ledning fick ta del av i april i år riktade skarp kritik mot den kravlöshet i samarabetet med civilsamhällesorganisationer, dess struktur och kultur som den tidigare generaldirektören byggt upp och lämnat efter sig. Bland annat konstaterade internrevisionen att samarbetet med SPO:er (Särskilda partnerorganisationer hade flera brister:

Internrevisionens sammantagna bedömning över risknivån på området är hög givet de väsentliga beloppen, långa avtal, arbetssätt inklusive undantagshantering, resurssättning och jävshantering i förhållande till de komplexa miljöer man verkar i, ofta med vidareförmedling i flera led.

Samt att (Reds fetmarkeringar)

  • Det förekommer jävssituationer inom CIVSAM (Civilsamhället), som kan medföra bristande objektivitet, vilket skulle kunna påverka förtroendet för myndigheten negativt.
  • Det sker inte någon systematisk rotation av SPO- ansvaret mellan programansvariga (på Sida).
  • Eftersom SPO har en hög grad av vidareförmedling av medel, samt att de ska kunna stödja och stärka kapacitet hos partners i efterföljande led, är det särskilt viktigt att de har ändamålsenliga kontroll- och uppföljningsrutiner. 
  • Brister och risker i SPO:ernas ISK-kapacitet (intern styrning och kontroll) omhändertas inte i tillräcklig grad vid beredning och uppföljning, vilket leder till att fleråriga samarbeten ingås med samarbetspartners som har brister på detta område.
  • Det förekommer vidare kvalitetsbrister i den årliga revisionen för några SPO:er. Internrevisionen har även noterat att revisorer kan ha sina uppdrag i mer än sju år samt att SPO:erna ofta använder samma byrå i många år.
  • Det är en brist att några SPO har låg kapacitet att hantera korruption och utredningar samt låg grad av öppenhet mot Sida.
  • Bristande kravställning samt uppföljningsrutiner hos Sida avseende partners korruptionsarbete påverkar incitamenten hos SPO för att motverka korruption i sin verksamhet negativt.

Situationen som beskrivs av internrevisionen har byggts upp sedan 2014 då regeringen Löfven efterträdde den borgerliga Alliansen.

Relaterat: Sidas internrevision varnar för korruption

Uppenbara jävsrisker förnekas

Sidas styrelse godkände internrevisionsrapporten som visade på hög risk för jäv på Sidas avdelning för civilsamhällesfrågor (CIVSAM). Men inom myndigheten fanns, och finns det fortfarande starka invändningar mot internrevisionens slutsatser om jäv vilket nyhetssidan Blankspot tidigare kunnat rapportera om.

En av de höga tjänstemän som motsatt sig internrevisionens slutsatser om jävsituationer och jävsrisker är överdirektören Marie Ottosson. Ottosson själv är ett arv från regeringen Löfven och utrikesminister Margot Wallström (S) samt kabinettssekreterare Annika Söders (S) tid då hon utnämndes och befordrades till ställföreträdande generaldirektör 2016 från att dessförinnan endast varit biträdande.

Ottosson menar till Blankspot att det inte förekommer några jävssituationer på den avdelning, Civsam, som hanterar anslagen till civilsamhället och att

-”Det är viktigt att komma ihåg att internrevisionen pekar på risker, och risker finns alltid. Det är risker vi tar på stort allvar och har system för att hantera. Det är också välkommet att internrevisionen påminner om dessa risker, då levande diskussioner är en del i att minska risken för att misstag begås”.

Men denna utsago kan ifrågasättas. Ledarsidornas källor vittnar tvärtom om motsatsen. Att de informella relationerna och kontakterna mellan Sidas avdelning Civsam och främst Olof Palmes Internationella Center, OPIC, och ForumCiv går långt tillbaka i tiden och är täta för samordning, kontroll och informationsdelgivning. En helt nödvändig struktur för att kunna maximera statsbidragen.

Relaterat: Så belönas systemhotande korruption

Avdelningen Civsam enhetschef för CAPDEV eller den enhet som arbetar med kapacitetsutveckling av partners är Ulrika Lång. Lång kommer närmast före sin anställning på Sida från OPIC på Sveavägen 68 där hon var operativ chef.

Ett annat exempel är Karin Fällman. Fällman är idag enhetschef för civilsamhället men var innan hon fick anställning på biståndsmyndigheten bland annat anställd på civilsamhällesorganisationen ForumCiv som chef för Gender-programmet. Forum Civ intar en särställning inom Sidas partnerstruktur och tar idag årligen emot en halv miljard kronor från Sida. ForumCiv är den statligt finansierade civilsamhällesorganisation som mest av alla motsatt sig varje försök till ökad transparens inom utrikesbiståndet och varje initiativ till att reglera demokratianslagen.

Men det tydligaste exemplet på hur nära biståndsmyndigheten befinner sig biståndsmottagarna är avdelningschefen för CIVSAM, Elisabeth Brandberg. Brandberg kommer närmast innan hon fick sin första anställning på Sida från ForumCiv där hon under fem år var inledningsvis programchef och därefter ställföretträdande chef för hela organisationen. Efter ett mellanspel som Kvinna till Kvinnas regionschef för Kaukasus återgick hon sedan till Sida och nuvarande roll.

Relaterat: Så växer hybriddiplomaternas inflytande

Jävsriskerna, som Sidas överdirektör förnekar finns, bör betecknas som uppenbara och bör anses styrka internrevisionens beskrivning. Snarare vittnar reaktionerna om att  Margot Wallstöms och Annika Söders utnämning av överdirektören 2016 fortfarande har en god effekt och kunnat förstärkas under Carin Jämtins (S)tid som generaldirektör för myndigheten.

En effekt som mycket väl kan visa sig vara tillräcklig fram till valet 2026 då socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson, den tidigare justitieministern Morgan Johansson, utlovat en återställar och återgång till tidigare politik och generös samt kravlös finansiering.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se