Regeringen trotsar Riksrevisionen – Underlättar för penningtvätt
Statens penningtvättstillsyn behöver en starkare strategisk grund menar Riksrevisionens senaste granskning som innehåller en rad konkreta råd för regeringen att följa. Men Gunnar Strömmer rör sig i motsatt riktning när han nu tvärtom avser att förbjuda de rättsdatabaser som gör tidiga åtgärder möjliga.
Länsstyrelsernas penningtvättstillsyn behöver en starkare strategisk grund samtidigt som Finansinspektionens tillsyn når få för få som borde stå under FI:s tillsyn. Även bolagsregistret får kritik av Riksrevisionen som identifierat brister i registret över verkliga huvudmän och registret mot penningtvätt.
Detta menar Riksrevisionen, RRV, i sin senaste revisionsrapport som presenterades under tisdagen. Penningtvätt gör det möjligt för kriminella att använda sina brottsvinster i den reguljära ekonomin och utgör därigenom ett hot mot det finansiella systemet och mot samhället i stort.
Bekämpningen av penningtvätt bygger både på ett förebyggande och ett straffrättsligt regelverk. Det förebyggande regelverket ställer krav på att företag och andra aktörer (verksamhetsutövare) vidtar åtgärder för att förhindra att deras verksamhet utnyttjas för penningtvätt.
För att säkerställa att åtgärderna uppfyller de krav som regelverket ställer har ett antal myndigheter ålagts att bedriva penningtvättstillsyn. Riksrevisionen bedömer dessvärre att penningtvättstillsynen varken är tillräckligt effektiv eller omfattande för att säkerställa att åtgärderna utgör ett påtagligt hinder för kriminellas möjligheter att tvätta pengar.
Relaterat: Svensk försvarsindustri påverkas negativt av regeringens passivitet
Även om RRV inte tar upp konkreta exempel med hög detaljeringsgrad visar bland annat Ledarsidornas ingående granskning på med vilken lätthet som livsstilskriminella som arbetar i nätverk kan slussa in medel från brottsvinster in i den reguljära ekonomin.
Ett exempel är juvelerare som handlar med guld. De skall enligt penningtvättslagen ha det som kallas för kundkännedom över alla inköp och försäljning av metaller från juridiska personer och privatpersoner överstigande 2000 Euro. För att uppfylla andemeningen i denna lag krävs en 24/7 tillgång till den form av databas som rättsdatabaser eller tjänster som Lexbase och Acta Publica tillhandahåller för att näringssidkare ska kunna tidigt i en kedja identifiera försök till penningtvätt. Regeringen förbereder idag ett förbud eller begränsning av dessa tjänster.
Det innebär att den svenska lagstiftningen istället går i en rikting där penningtvätt underlättas. I motsats till RRV rekommendationer.
Relaterat: Lexbase framtid avgörs i Högsta Förvaltningsdomstolen
Gunnar Strömmer spelar i den Turkiska rävens orkester
En annan sektor som kommer drabbas är fastighetsägare som behöver göra bakgrundskontroller för uthyrning av lagerlokaler. Det finns färska exempel från en fastighetsägare i södra Sverige som ovetande hyrde ut större lokaler till en man tidigare dömd för häleri. Fastighetsägaren möttes en morgon av en omfattande polisinsats riktad mot en av hans fastigheter som visade sig härbärgera ett lager med stöldgods för mångmiljonbelopp.
Hade fastighetsägaren kunnat i förhand kontrollera hyresgästens brotthistorik hade ingen uthyrning skett. Istället drabbades fastighetsägaren hårt då polisen lät spärra av och försegla byggnaderna i månader för bevissäkring. Under denna tid nekades fastighetsägaren både tillträde och intäkter för sin egendom.
Relaterat: Så spelar regeringen på fel sida i kampen mot livsstilskriminella
Det vill säga, bägge exemplen ovan är de exempel som den tidigare rikspolischefen Anders Thornberg efterlyser som medborgarstöd för att kunna bekämpa en tilltagande kriminalitet som ytterst är system- och demokratihotande. Som den penningtvätt som RRV identifierat i sin senaste rapport och som utgör ett systemhot.
Regeringen låter dock förstå att den, främst via justitieminister Gunnar Strömmer (M), försvaga samhällets brottsbekämpande resurser ytterligare och förbättra möjligheterna för livsstilskriminella att slussa medel in i den reguljära ekonomin genom att stänga ner rättsdatabaserna.
Relaterat: Historien om grodan och det kokande vattnet