Anonyma svar och ej överklagbara beslut vardag i kommunal förvaltning

  • Fredag 19 jul 2024 2024-07-19
E-post

Vellinge kommunförvaltning vittnar om det nya normala – en offentlig förvaltning på väg mot kollaps.  Ledarsidornas fortsatta granskning visar på en ovilja inom svenska förvaltningar att följa gällande lagstiftning. Detta samtidigt som ointresset för att rätta till bristerna också växer hos tillsynsmyndigheter, så som Justitieombudsmannen (JO). 

Bristerna inom svenska förvaltningsmyndigheters lagstadgade verksamheter är mer utbredd än vad den mediala bilden ger uttryck för. Laglösheten inom offentlig sektor granskas sällan eller aldrig, och glöms därför mestadels bort, bland andra samhällsproblem. 

Skjutningar, sprängningar och allmän laglöshet i delar av landet vittnar om det svåra tillstånd Sverige befinner sig i. Laglösheten inom myndighetsförvaltningar vittnar om allvarliga brister som tillsammans med våldsutövandet i delarna av landet, ger en mer komplett bild. En bild av att Sverige kan tyckas ta raska steg i riktning mot en förvaltningskollaps. 

Den tydligaste och mest väsentliga bestämmelsen som kravställer lagefterlevnaden för offentliga verksamheter, framgår i den svenska grundlagen, 1 kap 1 § tredje stycket regeringsformen (1974:152). Lydelsen är att, den offentliga makten utövas under lagarna. Sedan 2017 tydliggör även förvaltningslagens (2017:900) bestämmelser att myndigheter måste följa lag, genom lydelsen att, en myndighet endast får vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen, vilket framgår av 5 § första stycket 

Vellinge kommun är en myndighet vars kommunförvaltning systematiskt fattar anonyma beslut, utan lagrumshänvisningar, förvägrar den beslutet gäller att överklaga kommunens beslut samt försvårar utlämnandet av allmänna handlingar, vilket Ledarsidorna har tidigare har belyst. Även tillsynsmyndigheten Justitieombudsmannen JO har visat ett lågt intresse för bristerna i Vellinge kommun. 

Lagstiftaren är tydlig med att myndigheter inte får fatta anonyma beslut. För statliga myndigheter framgår detta av 21 § myndighetsförordningen (2007:515) och för kommunala myndigheter tydliggörs anonymitetsförbudet i 6 kap. 35 § kommunallagen (2017:725), med hänvisning till 5 kap. 67 § kommunallagen. 

Försvårar utlämnandet av allmänna handlingar 

Rätten att ta del av handlingar som förvaras hos en myndighet är stark. Lagstiftaren är tydlig med att myndigheten ska se till att utlämnandet sker på bl.a. ett smidigt och kostnadseffektiv sätt. Vid begäran av allmänna handlingar från Vellinge kommun, försöker däremot myndigheten medvetet att försvåra utlämnandet. Detta genom att påstå att det begärda underlaget, inte finns, eller att de begärda handlingarna är mer omfattande än vad de egentligen är, och att myndigheten har för avsikt att skriva ut digitalt förvarade handlingar, samt att myndigheten ska, eftersom de kommer skriva ut handlingarna, ta betalt för utlämnandet. 

Ointresset för detta är starkt hos JO som Ledarsidorna tidigare har belyst, trots att JO är den tillsynsmyndighet som ska se till att offentliga verksamheter följer lagstiftarens vilja.

Om detta inte är möjligt ska det framgå i myndighetens beslut, med hänvisning till lag. Vellinge kommuns förfarande är istället att i e-postkorrespondens, anonymt, skriva att ”beslutet inte är kan överklagas”, också utan att bilägga någon besvärshänvisning, alltså att bilägga information om hur den beslutet gäller kan förfara, i samband med myndighetens beslut.

Därefter slutar Vellinge kommun att svara på frågor i ärendet. Sådant förfarande är inte tillåtet inom offentlig förvaltning, men Vellinge kommunförvaltning kan fortsätta eftersom tillsynsmyndigheter, som JO, inte bryr sig om det. Vellinge kommun har i förekommande fall även skickat en direktlänk till JO:s sida där anmälan kan göras. 

Vellinge kommuns ansvariga – oberörda

Med anledning av det förekommande hos Vellinge kommun har Ledarsidorna ställt frågor till kommundirektör Marcus Willman och kanslichef Marina Nillund, som båda är ansvariga för det förekommande inom Vellinge kommunförvaltning.

Ingen av dem har dock besvarat frågorna. Det finns heller inget som tyder på att de har för avsikt att sätta stopp för förvaltningens regellösa beslutsförfaranden. De frågor som har skickats till både Marcus Willman och Marina Nillund, har nämligen skickats vidare till den gemensamma e-postlåda som kommunförvaltningen har använt sig av, då de har skickat de anonyma e-postmeddelandena. 

Det ska däremot tilläggas att en anonym svarslämnare från kommunförvaltningen, förvisso har sänt en svarskorrespondens med vad som uppfattas som godtyckliga svar. Eftersom avsändaren från kommunförvaltningen är okänd och även i vilken roll denne svarar går det inte att publicera svaren Frågorna sändes och ställdes till både Marcus Willman och Marina Nillund eftersom de är ytterst ansvariga. 

Deniz Eryilmaz 

Oberoende skribent

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se