Inte ens SD litar på Demoskop längre
Sverigedemokraterna viker sig successivt inför regeringsunderlagets och oppositionens krav på en bättre ton i opinionsbildningen. Läget blev akut efter att koalitionen i Norrtälje hotat spricka, men förändringen i retorik från partiets främsta företrädare kom tidigare. Det är nu uppenbart att partiet slutat lita på Demoskops undersökningar i likhet med många andra.
Sverigedemokraternas anonyma konton fortsätter att vara en ouppklarad fråga efter ”Kalla Faktas” avslöjande om arbetsmetoderna på partiets kommunikationsavdelning. På måndagen rapporterade först TV4 att Sverigedemokraterna beslutat att inte starta fler anonyma konton. Uppgifterna kom först från det sverigedemokratiska kommunalrådet i Norrtälje Andrea Kronvall.
”De tidigare anonyma sidorna (23 stycken) är nu identifierade, och inga nya anonyma sidor planeras att skapas i framtiden”, skrev hon på Facebook.
Presschefen Oskar Cavalli Björkman bekräftade därefter att beslutet gäller för hela partiet.
Beslutet kom efter att situationen blivit akut i Norrtälje där Liberalerna hotade att avsluta samarbetet med partiet och därmed fälla den rådande majoriteten. Men beslutet att anpassa Sverigedemokraternas kampanjmetoder till regeringsunderlagets krav kom sannolikt långt tidigare.
Inledningsvis, efter ”Kalla Faktas” program förde partiet och Jimmie Åkesson en hård linje där han menade att det utsatts för en desinformationskampanj av ett odefinierat vänsterliberalt drev i sitt tal till nationen som sändes på Youtube. Sverigedemokraterna visade inga tecken på återhållsamhet eller antydningar till att förändra partikultur i de intervjuer som kommunikationschefen Joachim Wallerstein gav i bland annat tidskriften Kvartal och podden ”Den sista måltiden”.
Denna linje vilade på den Demoskop-undersökning som genomfördes i direkt anslutning till ”Kalla Faktas” program. För Sverigedemokraterna var stödet oförändrat trots avslöjandet om användning av anonyma konton.
– Det har inte gett någon som helst tydlig effekt på väljarstödet, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop till Aftonbladet.
Panel med inbyggda systemfel
Demoskops Inizio-panel är en självrekryterad panel som inte ens kan garantera att det finns en riktig människa bakom varje svar. Tidigare har Ledarsidorna kunnat avslöja att bland annat SEB Boprisindikator är medvetna om att panelen även är behäftad med en demografisk bias, systemfel, om mellan tre och åtta procent i varje mätning.
Relaterat: Så manipulerades den svenska kronan
Den 23 maj publicerade Göteborgs-Posten en undersökning som Novus gjort. Den visar att sju av tio svenskar är kritiska till att Sverigedemokraterna använder anonyma konton på sociala medier. Enligt Novus vd Torbjörn Sjöström tyckte alla utom Sverigedemokraternas kärnväljare att användandet av kampanjmetoder som innefattade trollkonton eller ”falsk flagg” var dåligt.
Efter denna undersökning inleder Sverigedemokraterna en snabb postitionsförflyttning. Partiet backar inte offentligt men raderar inlägg, släcker ner konton ber om ursäkt internt regeringskretsen samt avslutar anställningen för en medarbetare på kommunikationsavdelningen.Tvärtom det som partiet kommunicerat tidigare så genomför partiet ett lappkast i full fart mot valdagen.
Partiet höll med andra ord fast vid sin initiala hårda linje fram tills dess att en undersökning som vilade på vetenskapliga metoder, från en part med högt förtroende, kom med en annan bild.
En rimlig analys är att Sverigedemokraterna inte längre litar på Demoskops undersökningar. Demoskops undersökningar har en egen historia.
År 2021 genomförde Demoskop på uppdrag av Timbro/Smedjan en undersökning beställd av Svend Dahl inför Liberalernas partiråd stödet för en borgerlig regering som vilade på ett samarbete med Sverigedemokraterna. En undersökning som partiet aldrig bad om. Demoskops undersökning visade på att denna linje hade åtta av tio av Liberalernas kärnväljare med sig.
Relaterat: Därför står Pehrson och Åkesson inför “Djävulens alternativ”
I de mätningar som genomfördes direkt efter partirådet 2021 tappade Liberalerna upp till var tredje väljare samt hälften av medlemmarna. Helt tvärtemot Demoskops prediktion. Och samma mönster har upprepats vid fler tillfällen, bland annat i Demoskops mätningar om acceptansen för vinster i välfärden.
Kreab lurar skjortan av Åkesson
I SOM-institutets mätningar menar sex av tio väljare att detta skall stoppas. I Demoskops motsvarande undersökning åt Svenskt Näringsliv redovisades att frågan inte var en prioriterad fråga för åtta av tio väljare. Det var bland annat den undersökningen som fick Sverigedemokraterna att byta fot i frågan om vinster i välfärden.
Idag är det mer och mer uppenbart på vilket sätt, och på vilken svag grund som Demoskops undersökningar vilar på och hur de används. Dessa har nu nått en punkt där inte ens Sverigedemokraterna har råd, vågar eller kan lita på dom.
Och som inte ens Demoskops egen analyschef är helt trygg med. Johan Martinsson menade när han var verksam vid SOM-institutet i den vetenskapliga tidskriften Journal of Elections, Public Opinion and Parties från 2017 som konstaterar att
“Baserat på 110 förvalsundersökningar gjorda i Sverige, ett flerpartisystem, finner vi att sannolikhetsbaserade urval ger mer exakta undersökningar jämfört med opt-in interneturval. Därför pekar våra resultat på en avvägning mellan billiga onlineundersökningar och noggrannhet.“
Eller i praktiken en nedskrivning av värdet på Demoskops egna produkter.
Relaterat: Så stora är riskerna med självrekryterade paneler
Demoskop AB har samma huvudägare som PR-byrån Kreab samt Kunskapsskolan. Peje Emilsson med familj. Vice ordförande för Kreab Worldwide är den förre stats- och utrikesministern Carl Bildt (M), den statsminister som införde valfrihetsreformen som är förutsättningen för vinstuttag i välfärden.
Carl Bildts bror är gift med Birgitta Eds syster. Birgitta Ed är statsminister Ulf Kristerssons maka. Birgitta Eds affärspartner är Göran Torstensson, tidigare rådgivare på Kreab och delägare i skolkoncernen Watma.