Northvolts konkursbo – Den sämsta av alla lösningar?

Många drog en suck av lättnad när Northvolts konkursförvaltare kunde presentera en köpare av det havererade bolaget. Men mycket pekar på att batteriföretaget Lytens förvärv av Northvolt kan visa sig vara den sämsta av alla tänkbara lösningar för Northvolt i allmänhet och skattebetalarna i Skellefteå kommun i synnerhet.
Många på den politiska nivån i allmänhet och inom Vargas-gruppen i synnerhet drog en lättnadens suck när bolaget Northvolts konkursförvaltare, Mikael Kubu, meddelade att han funnit en köpare till återstoden av konkursboet. Under de senaste dagarna har batteriföretaget Lytens ledning kommit att ge flera intervjuer i svensk media och affären ses som en framgång av näringsminister Ebba Busch (KD) statssekreterare Sara Modig.
Modig menar att hon och ministern arbetat i ett år med att försöka rädda bolaget, det vill säga den politiska nivån kopplades in redan i augusti. 2024 då bolaget, implicit, hade svårt att säkra finansieringen.
Regeringen fullt informerad
I i oktober 2024 upprättades en kontrollbalansräkning för Northvolt som visade ett negativt eget kapital på 29,5 miljarder kronor och en förlust på 62 miljarder kronor, den 21 november lämnade bolaget in en ansökan om rekonstruktion, en s.k chapter 11 vid en domstol i Texas, eftersom en svensk domstol enligt bolaget själva inte skulle bevilja rekonstruktion och 12 mars lämnade bolagets styrelse in den slutliga konkursansökan.
Efter att kontrollbalansräkningen upprättades i oktober lämnade huvudägaren, Volkswagens representant styrelsen i november. Innan den helt meningslösa rekonstruktionsansökan lämnades in. En amerikansk rekonstruktion saknar, vilket styrelsen var medvetna om, juridisk status i Sverige. Ett spel för galleriet som kostade konkursboet 100-tals miljoner kronor.
Relaterat: Ägarna visste att Northvolt var dödsdömt
Det vill säga, den politiska nivån har hela tiden hållits informerad på en helt annan nivå än tidigare känt om dess kunskap om tillståndet. Och har varit delaktiga i att finna en lösning.
Köpare av konkursboet blev batteriföretaget Lyten vilket många, inte minst den politiska nivån kommunicerade som en stor framgång. Bland annat kom miljöpartiets manliga språkrör Daniel Helldén samt Skellefteås kommunalråd Lorens Burman (S) att hylla förvärvet men få, eller inga, har gjort några mer ingående analyser om vilka som egentligen förvärvat konkursboet.
Relaterat: Northvolt – Finansiell kommunikation kan träffas av rättsligt ansvar
Fler frågor än svar om Lyten
Bolaget Lyten är, likt Northvolt, en s.k ”start up” som inledningsvis inte hade några kunder eller något eget kapital. Likheterna är slående där Lyten på kort tid skall bygga upp en fungerande storskalig produktion av en produkt baserad på ny och oprövad teknik. Även om Lyten idag tillverkar litium-svavel batterier så präglas produkterna av kort livslängd och att batterierna laddar ur sig själva även om de inte är påslagna.
Ingen har tidigare prövat att bygga upp storskalig produktion av motsvarande teknik. En direkt kopia på Peter Carlssons och riskkapitalbolaget Vargas ägare Harald Mix misslyckande med Northvolt. Och det finns fler likheter än så.
Lytens management, eller ledning, präglas av samma brister som Northvolt. Svag eller ingen vidare kompetens av industriell produktion där bland annat en yoga-instruktör och riskkapitalförvaltare intar en central funktion i batteriföretagets ledning. Likheterna är slående där avdelningschefen för batterier på Northvolt tidigare erfarenheter kom från att tillverka hörapparater.
Lytens ägare är inte heller bolaget Stellantis, som äger bland annat Fiat Chrysler, utan dotterbolaget Sellantis Ventures. Ett renodlat riskkapitalbolag i likhet med Vargas.
Stellantis Ventures ett riskkapitalbolag ägt av Stellantis med en separat balansräkning. I Stellantis Ventures fall 300musd. Att ha fått en investering från Venture innebär inte att det är en strategisk investering från Stellantis och att de bär något ansvar för Lyten med stöd av moderbolagets balansräkning.
Venture capital, eller venturekapital, är en form av riskkapital som man ofta investerar i nystartade företag med hög potential, hög risk, tillväxtambitioner och som är i stort behov av att få in kapital för att utvecklas.
Skillanden i ägarbilden är avgörande. Northvolt hade i varje fall bilkoncernen Volkswagen som en av de direkta huvudägarna vilket borgade för ett långsiktigt engagemang (fram tills Volkswagen insåg att det var tid att ge upp hösten 2024). För Stellantis del är venture capitalföretagets Stellantis Venture förvärv eller investering i Northvolt ett av tio förvärv eller investeringar.
Det är en enorm skillnad. Ett venturebolag är helt separat och kan göra investeringar i flera bolag som gör samma sak för att se vilket som lyckas. Som ett lotteri men med kalkylerade risker.
Relaterat: Northvolt – Gåvan som aldrig slutar kosta skattebetalarna pengar
Vilka är Stellantis Ventures?
Stellantis Ventures, som är Stellantis (tidigare Fiat Chrysler Automobiles och PSA Groups) venture capital-arm, grundades med ett initialt kapital på 300 miljoner euro. Detta fondbelopp motsvarar cirka 325–342 miljoner USD beroende på växelkurs, och fokuserar på investeringar i startups inom mobilitet, batteriteknik och hållbarhet. Under det första året investerades ungefär en tredjedel av fonden i olika startups, inklusive Lyten.
Stellantis Ventures investerade i Lyten 2023 för att stödja deras litium-svavel-batteriteknik. Lyten har därefter förvärvat Northvolts tillgångar stegvis efter Northvolts konkurs, inklusive fabriker och anläggningen i Kalifornien (november 2024), Polen (juli 2025) samt nu Sverige och Tyskland (augusti 2025), till ett värde som uppskattas till över 5 miljarder USD.
Innan Lytens förvärv hade ägare Stellantis Ventures förbrukat en tredjedel av sitt riskkapital. Lyten har själv ingen kassa i egentlig mening samtidigt som deras ekonomiska redovisning inte är känd för allmänheten som privat amerikanskt bolag. Inget är känt om dess finansiella förutsättningar att driva igenom förvärvet, som skall vara genomfört under fjärde kvartalet i år, eller heller om Stellantis Ventures kommer kunna få ytterligare medel av koncernmodern för att förvärva och säkra driften vid Northvolts olika anläggningar.
Det vill säga, det finns idag fler frågor än svar kring vad, vem och hur räddningen av Northvolts konkursbo gick till. Dels i vilken omfattning som den politiska nivån varit engagerad sedan sommaren 2024 och vilka garantier som ställts ut under hösten och vintern, dels Lytens förutsättningar att slutföra förvärvet och driva verksamheten vidare.
En svag ledning, en obefintlig finansiell stabilitet där såväl Lyten ägarna Stellantis Venture själva saknar såväl kompetens som kapital för att långsiktigt driva verksamheten vidare pekar tvärtom på att historien långt ifrån är över.
Tvärtom pekar mycket på att Lytens förvärv, med Stellantis Ventures som ägare visa vara den sämsta av alla tänkbara lösningar för Northvolt i allmänhet och Skellefteå kommun i synnerhet.