Hur mycket följer casinospel utvecklingen inom spelindustrin?

  • Torsdag 5 jan 2023 2023-01-05
E-post

Spelindustrin har exploderat under de senaste decennierna, och så har också casinospel. Ibland kan man dock undra hur mycket av utvecklingen inom spelindustrin casinospelen har anammat. Varför finns det nästan bara 2D i casinospel? Har de AI? Finns det kanske teknologier casinospelen har som inte vanliga spel har?

Nya teknologier inom videospelindustrin

För att svara på frågan behöver vi först gå igenom snabbt vilka teknologier som har drivits av spelindustrin. Casinospel online är i grund och botten en form av videospel, med skillnaden att de huvudsakligen avgörs av slumpen. Det finns också många variationer av casinospel. En del är faktiska casinospel med grafik — som casino slots — I andra spel som i exempelvis sportsbetting lägger man bets direkt via hemsidan hos ett nätcasino.

3D-grafik

3D-eran började år 1996 när spelet Quake släpptes. Spelet använde en 3D-algoritm som genererade grafiken baserat på 3D-polygoner. 3D Grafiken låter dig beskåda och röra dig i miljöer genom alla tre dimensioner – vänster/höger, uppåt/nedåt, samt fram/bak. Exempel på moderna spel som använder denna teknik idag är Minecraft och Counter Strike.

VR

VR står för Virtual Reality och är en av de nyare teknologierna som har potential att växa. VR består huvudsakligen av ett särskilt glasögonpar där båda sidorna har varsin skärm. Dessa två skärmar visar grafik för varsitt öga. På så sätt kan man stimulera djupseende och simulera en virtuell värld i äkta 3D, och inte bara som en 3D-projektion.

VR fick mest uppmärksamhet kring år 2016, då till och med BBC skapade egna VR-glasögon. Under den tiden öppnades och åren därefter öppnades flera olika mässor för VR-entusiaster.

AI

AI Står för Artificiell Intelligens och går ut på att algoritmer kan ta in information utifrån och lära sig själva. Detta låter dem lära sig själva utan att utvecklaren manuellt behöver programmera in det manuellt i källkoden.

Med neurala nätverk och algoritmer som Q-inlärning kan virtuella botar i spel lära sig baserat på belöning och bestraffning. Detta blir extra viktigt när man vill bygga fiender i ett spel. Man vill ju att fienden ska kunna överlista spelaren så småningom. Här har AI nått så långt att tekniken till och med kan användas för att skapa sina egna spel.

Spel på mobila enheter

Sedan den första Iphone-telefonen kom ut på marknaden under 2000-talet har antalet användare exploderat. Man började också tillverka flera smarta telefoner, och där kom operativsystemet Android så småningom att bli det mest populära i världen.

Med detta kom förändringen på spelmarknaden. Istället för att producera spel för konsoler som Playstation och Nintendo DS, började man istället släppa spelen på mobiltelefoner.              

Hur har casinospelen anammat dessa teknologier?

De flesta slots och bordsspel i ett onlinecasino är fortfarande i 2D, helt enkelt för att 3D i många sammanhang är överflödiga. En del spel lägger dock betydligt mer vikt på att spelen ska vara vänliga för spelarnas ögon. Därför lägger man ofta till 3D-grafik i 2D-spel, som en 3D-animerad maskot.

VR som teknologi är fortfarande väldigt nischad, och det finns därför inte ännu en global marknad för VR-spel. Ändå har vissa casinospel redan lagt in VR i olika slottspel, speciellt de som går live.

Vad gäller AI så är det inte ännu utbrett bland casinospel. Detta är för det mesta eftersom casinospel i sin natur är väldigt enkla. Den enda logik som behöver programmeras in är hantering av spelreglerna och slumptalsgeneratorn.

När det gäller mobilanvändning så har casinospelen inte bara dragit inspiration från videospel – De har tagit teknologin i egen riktning och utvecklat det ännu mer. Dagens casinospel använder webbteknologi för att vara fullt kompatibel med alla enheter, mobiler som datorer. De kan spelas via appar som bettingsajter tillhandahåller men också via webbläsaren.

Slutsats – Vilka teknologier har casinospel anammat från videospel?

Enligt vår undersökning har casinospelen ibland implementerat 3D, men inte alls i samma skala. De ligger dock ganska jämnt när det kommer till VR-utveckling. De är däremot mest ledande när det kommer till anpassning för mobiler.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se