Northvolts konkurs – Bland “true believers” och sådana som slank ut i tid

I skuggan av batteriföretaget Northvolts konkurs finns det ett fåtal vinnare kvar. Men framför allt “True Believers” som ännu inte tagit in vad som sker i Boden. I Boden finns Northvolts systerföretag Stegra som redan nu dras med exakt samma problem som till slut fällde Northvolt långt innan de fått igång en fungerande produktion.
Batteritillverkaren Northvolt lämnade på onsdagen in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt.
– Det här är en otroligt svår dag för alla i Northvolt, säger Tom Johnstone, interimsordförande i Northvolt.
Northvolts konkurs är enligt näringsminster Ebba Busch (KD) inte bara ett hårt slag för de anställda, underleverantörerna och Skellefteå kommun. Ebba Busch beskriver det också som ett strategiskt bakslag för Europas gröna omställning. Busch är en av de övertygade, som inte heller ser utvecklingen i Northvolts systerföretag Stegra. En utveckling med slående paralleller med Northvolt.
VD för Fjärde AP-fonden, Niklas Ekvall uteslöt inte så sent som i måndags, två dagar innan ansökan om konkurs lämnades in, ytterligare investeringar i bolaget. Totalt hade 5,8 miljarder kronor av svenska pensionärers medel försvunnit redan innan konkursen. Nu är konkursen ett faktum.
Ledarsidorna sökte under gårdagen företrädare för Fjärde AP-fonden, en av de fonder som nu överlever bantningen av de svenska bufffertfonderna.
Northvolts systerföretag Stegra illa ute
Likt Northvolt är Stegras satsning på fossilfritt stål byggt enligt samma principer som Northvolt. Tillväxt och expansion skall ske med lånade pengar utan att bolaget självt kunnat visa upp att affärsmodell och teknik fungerar. Fossilfritt nedgraderades under hösten 2024 till fossilsnålt eftersom Stegra tvingas skeppa järnskrot från Brasilien ett halvt varv runt jorden till hamnen i Luleå för att sedan transportera detta på lastbil till järnverket.
Driftstarten som var planerad till 2024 uppdaterades på bolagets hemsida till 2028, trots att bolaget har bindande order på leveranser till biltillverkaren Porsche redan 2025. De rör som vätgasen som skall driva anläggningen är inte framdragna ännu utan projekteras att dras på havsbotten. Gasprojektet, Nordic Hydrogen Route, är ett annat exempel på skattefinansierade projekt inom ramen för den gröna omställningen.
För huvuddelen av Northvolts underleverantörer är situationen akut. Som förvärrats av bolagets agerande sedan rekonstruktionsansökan givits in. Många underleverantörer som försökt få betalt för levererade och godkända varor och tjänster som försökt få sina krav indrivna av Kronofogden har tvingats stämma bolaget för att få betalt. Northvolt har systematiskt bestridit kraven, trots att de tidigare godkänt leveranserna, för att slippa få tillgångar utmätta. Ett sätt att slippa undan betalningsansvaret under rekonstruktionsförsöken i USA. Som ändå aldrig hade en jurisdiktion i svensk rätt vilket bolagsledningen var fullt medvetna om.
Ett inte oansenligt antal företagare har därmed gått miste om ersättning som de varit berättigade till enligt beslut av Kronofogden på grund av bolagsledningens obstruktioner.
Det är inte fel att peka på med vilket likgiltighetsuppsåt som bolagsledningen agerade in i det sista. Väl medvetna om att bolaget godkänt leveranser har de senare vägrat betala för dom. Leverantörer som nu riskerar att hamna på obestånd med uppsägningar och eventuella konkurser som följd på grund av Northvolts agerande.
Sällan har så få tjänat så mycket
En av de få som tjänat något på satsningen är den tidigare VD:n Peter Carlsson som i samband med en av investeringsrundorna lyckades sälja aktier för 200 miljoner kronor. På frågan om vad han känner inför detta idag, att han är en av få som kommer ur Northvolt med en god vinst, menar Carlsson att det var en dum fråga.
Carlsson fick 2022 motta Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins guldmedalj av HMK Carl XVI Gustav vid en ceremoni i Stockholm för sina prestationer. Medaljen delas ut till personer som genom framstående gärningar bidragit till att skapa ett bättre samhälle. IVA:s motivering löd
Civilekonomen Peter Carlsson tilldelas IVAs Guldmedalj för sitt framstående entreprenörskap, ledarskap och innovativa förmåga att driva och utveckla nydanande megaprojekt med batteritillverkning för samhällets omställning till fossilfri energiförsörjning.
Peter Carlsson äger även aktier i Stegra till ett värde om c.a 350 miljoner kronor.
Historien om Northvolt kommer ta år att nedteckna. Men redan nu står det klart att historien om Northvolt och systerföretaget Stegra uppvisar fler likheter än skillnader med det amerikanska medicintekniska projektet Theranos.
Där drömmar, ogrundade beslut, känslor, tunga affischnamn och sponsorer samt inslag av lika delar berömmelse som bedrägligt beteende borgade för en krasch som redan från början borde kunna ha bedömts med nyktrare ögon och öron.
En av de få som förutsåg Northvolts konkurs var professor Christian Sandström som lyckades pricka datumet med endast tre dygns felmarginal. Det samtidigt som Northvolt, trots miljarder i investeringar, aldrig lyckades leverera ett enda svensktillverkat batteri i tid.