Akbar Abdul Rasul: Därför måste islam reformeras

Koranen. Bild: Pexels on Pixabay
  • Torsdag 12 aug 2021 2021-08-12
E-post 542

KRÖNIKA: Den muslimske opinionsbildaren Akbar Abdul Rasul mer att islam både kan och måste reformeras. Och han själv har valt att gå in i skrifterna för att finna det stödet efter att ha behövt fly sitt hemland för sin sexuella läggnings skull.

Efter attacken mot homosexuella i Orlando började allt fler spekulera om vad islam säger om homosexualitet. Många blev rädda att detta skulle bidra till ökande islamofobi mot den muslimska befolkning  och en ökade instabilitet mellan olika religiösa grupper .

Orlandoattacken var en terrorattack rikta mot hbtqi-kollektivet och den syftade att spridas rädsla bland den hbtqi-personer  runt om världen.

Terrordådet i Orlando

Terrordådet i Orlando 2016 var en skottlossning som ägde rum på gayklubben Pulse i Orlando, Florida den 12 juni 2016, runt klockan 02.00 på natten lokal tid. Cirka 320 personer befann sig i lokalerna vid tiden för dådet. Totalt 49 personer dödades och 53 skadades av gärningsmannen innan denne sköts ihjäl av polisen efter ett tre timmar långt gisslandrama. Attentatet är den näst allvarligaste skottlossningen utförd av en enskild person i USA:s historia, det allvarligaste angreppet mot HBTQ-personer i USA:s historia och det värsta terrordådet i USA sedan 11 september-attackerna.

Gärningsmannen Omar Mateen (född 1986) använde en pistol och ett halvautomatiskt gevär. Terrorgruppen IS tog på sig dådet, men det finns inga belägg för om organisationen verkligen låg bakom attacken. President Barack Obamameddelade att man betraktade attentatet som en terrorhandling

Jag som homosexuell muslim, som migrerade till väst på grund av min sexuella lägning, var tvungen att omstudera de heliga texter inom min religion och drogs slutsatser att vi måste prata om en genomgripande reform och förkasta den intolerans  som kan hittas i de heliga skrifterna som inte kan passar i våra tid och vårt samhälle. Att vi måste använda sunt förnuft när vi tolkar dessa texter i vår tid.

Det är, menar jag, svårt att definiera vad  muslimer säger om  homosexualitet direkt.

Islam omfattar 1,7 miljarder människor runt om världen som utövar sin religion på olika sätt. I de flesta  muslimska länder är homosexualitet  olagligt och i vissa länder såsom Saudiarabian och Iran riskeras dödsstraff om man är öppen som homosexualitet. Men i andra stater i det muslimska kulturområdet världen är homosexualitet inte ett brott under lagen i formell mening. Länder såsom Jordanien, Turkiet eller bahrain för att ta några exempel. Men jag vet också att  homosexualitet  är förbjuden bland de mest accepterade tolkningar och det som kan sägas vara en mainstream tolkning inom islam

Detta gör att utifrån min efarenhet av homofobi kan vara en norm i muslimiska sammahang.

Vi har sett hur militanta grupper som representerar en extrem uttolkning av islam kastar homosexuella från hustak.

I grunden för den grova homofobi inom dessa tolkningar av islam ligger historien om Sodom och Ghomora som berättttas på samma sätt i Koranen som inom kristendomen men denna har inte uttolkas som  olika delar av kristendom har gjort.  Andra grunderna av muslimsk homofobi är haditierna. Dessa, det vill säga Profetens egen tolkning av Koranen kan ibland också uppmana våld mot de som lämnar islam, förolämpningar av islam och andra typer av brott.

Under min egen personliga resa som homosexuella muslim insåg jag att behovet av att omvärdera dessa texter och ge dem nya meningar. Progressiva tolkningar  inom en religion vilar på ett mer nyanserad läsning av heliga skrifter och i detta fall handlar det om att läsa koranen utifrån sin kontext och förkasta den intolerans som bygger på en gammal tid som inte existeras längre.

Min slutsats som hbtqi-muslim är att jag inser att de religiösa skrifterna och urkunderna inom islam är gudomligt inspirerade men också mänskligt författade. De är bundna av den tid de nedtecknades i.

Genom att kunna erkänna detta kan vi ta tillbaka legitimiteten från de mest konservativa röster inom islam som tolkas dessa skrifter för ett mer radikala och konservativt sätt. Ett sätt som inte bara förtrycker hbtqi personer inom islam utan även andra.

I vilket fall som  helst har alla samhället ett ansvar att erkänna  olikheter  och ger människor möjligheterna till  alla människor att identifiera sig precis som dem vill  och utmana fördomar. Detta måste också hända inom islam när det gäller denna specifika fråga och det västerländska sämhället har ett ansvar att skydda den minoritet som är utsatta eller riskerar marginalisering och utestängning.

Detta blir känskligt eftersom det berör religiösa normer och värderingar men samtidigt är det extremt viktigt att stödjas dessa röster inom olika  religioner, kanske framför allt islam så att det kan ge frihet till alla människor och ett värdigt liv.

 

Akbar Abdul Rasul

Statsvetare och debattör

 

 

 

 

 

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se