Så öppnar S dörren på vid gavel för informationspåverkan

S / AiP logo. Montage
  • Onsdag 13 mar 2024 2024-03-13
E-post

Sedan Sverige våren 2022 lämnade in sin ansökan till försvarsalliansen Nato har utsattheten för desinformation tilltagit. Såväl regeringen som oppositionen har målat upp en bild av att ha en god krisinsikt. Men det visar det sig att det parti som i det närmaste öppnat sig vidöppna för extern manipulation av redaktionellt material och politiska prioriteringar är det parti som lämnade in ansökan till försvarsalliansen.

Generativa verktyg för artificiell intelligens gjort det mycket billigare och lättare att sprida den desinformation som kan vilseleda väljarna och potentiellt påverka valen. Och sociala medieföretag som en gång satsade hårt på att korrigera rekordet har ändrat sina prioriteringar.

“Jag förväntar mig en tsunami av desinformation”, säger Oren Etzioni, expert på artificiell intelligens och professor emeritus vid University of Washington till AP News

“Jag kan inte bevisa det. Jag hoppas kunna bevisas fel. Men ingredienserna finns där och jag är helt livrädd.”

Manipulerade bilder och videor kring val är inget nytt, men 2024 kommer att bli det första amerikanska presidentvalet där sofistikerade AI-verktyg som kan producera övertygande förfalskningar på några sekunder är bara några klick bort menar Etzioni. 

Ett annat välkänt sätt att manipulera opinionen är presentationen i nyhetsformat av manipulerade eller startk missvisande opinionsundersökningar i syfte att utmåla ”vinnare” och ”förlorare” redan innan valet genomförts. Under 2016 och 2020 överpresterade Donald Trump jämfört med slutresultatet i flera omröstningar som genomförts som opinionsundersökningar. New York Times noterade att även om traditionella medieorganisationer minskade antalet omröstningar de beställde.

Relaterat: Bellingcat får årets Palmepris – Men begriper svensk media vad det innebär?

Opinion genom falsk opinion

Dessa främst republikanska opinionsmätarföretag är inte anslutna till industristandarder för transparens eller datainsamling men bidrog till att sätta bilder innan valet som visade sig inte stämma. I en europesk kontext har detta skett i Österrike när den tidigare rikskanslern Sebastian Kurz, ÖVP, köpte resultat från företag med självrekryterade paneler och lät sedan journalister skriva nyhetsartiklar om resultaten vilket kan ha påverkat valutgången vid nyvalet 2019. 

Kurz tvingades avgå 2021 och står nu under utredning av Österrikes korruptionsåklagare.

Relaterat: När får Sverige sitt första #Kurzgate?

De självrekryterade panelerna är lätta att manipulera då de saknar den datasäkerhet som präglar de traditionellla. Men ett sätt att påverka nyhetsvärdering och politisk vinkel av nyheter öppnar sig med en annan form av enkätundersökningar. När tidningar eller företag via enkla verktyg genomför vad de tror är bland tidningarnas prenumeranter.

Ett sådant verkyg är Questback som bland annat används av Socialdemokraternas tidning Aktuellt i Politiken.

Questbacks onlineforskningsplattform  hjälper kunderna att identifiera nya trender och oadresserad konsumentefterfrågan, samla in data från sociala medier och onlinepaneler eller lojalitetsprogram. Problemet är att Questbacks datasäkerhet inte ens når upp till företag som Demoskops. Med tillgång till inbjudningsmail med länk kan vem som helst, var som helst och även hur som helst (även via en bot) svara hur många gånger som helst på en enkät och därmed lura frågeställaren i en annan riktning.

Den bias, det systemfel, som uppstår är inte bara okontrollerbart utan kan göra en enkät värdelös på några minuter om den som i AiP:s fall efterlyser läsarnas åsikter om vad Socialdemokraternas temanummer för fred och säkerhet skall innehålla, vilka prioriteringar som skall råda och med vilken vinkel.

Relaterat: Svenska opinonsföretag hopplöst efter spetsforskningen

S öppet för yttre påverkan av redaktionellt material

AiP ger om ett par veckor ut ett temanummer om fred. Inför detta genomför AiP en undersökning om vad läsarna anser om fred och säkerhetspolitik. 

Under gårdagen genomförde Ledarsidorna dels ett antal tester i samarbete med personer som står långt utanför det Socialdemokratiska partiet och som inte tidigare vare sig fått eller svarat på enkäter från AiP Media men samtliga kunde genomföra denna utan att systemet på något sätt kände av att det fanns en riktig person som svarade, än mindre hur många gånger samma IP-adress registrerade sina svar.

Enkäten är sannolikt redan nu oanvändbar. Och med generativa verktyg som en bot hade den trasats sönder på någon halvtimme.

Du kan själv svara på AiP:s enkät via länken här.

Lågt säkerhetsmedvetande öppnar för Putins troll

I händerna på Wagnerggruppens trollfabrik i St Petersburg skulle AiP:s enkät vara helt värdelös inom någon timme. Och med den låga säkerhetsnivå som Socialdemokraterna och AiP Media valt från början är det rimligt att anta att enkäten varit föremål för kapning på något sätt. Speciellt sedan Sverige blivit medlemmar i försvarsalliansen Nato ligger det i främmande makts intresse att påverka innehåll, politisk vinkel samt nyhetsvärdering i AiP, Sveriges största politiska partis, egen tidning.

AiP:s låga säkerhetsmedvetande kring datasäkerhet, hur desinformation fungerar samt hur databaser kan manipuleras av utomstående bör göra Socialdemokraterna helt ointressanta att ha som dialogpartner i frågor som rör hur Sverige och Nato skyddar sig mot den psykologiska- och hybridkrigföring som Sverige dagligen utsätts för.

Ledarsidorna har sedan i måndags sökt kontakt med Daniel Färm, VD för AiP Media samt chefredaktören Jenny Åkervall. Dels via mail men även DM på plattformen X som på SMS både för att informera om riskerna med det valda tillvägagångsättet men även för en kommentar. 

Daniel Färm tillhör en av Socialdemokraternas mest erfarna tjänstemän. Färm var under en kort tid även riksdagsledamot och ersättare i Försvarsutskottet. Åkervall var tidigare talskrivare åt Göran Persson och Mona Sahlin.

Se mail nedan.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se