Så utgör islamism en del av klanproblematiken
Det finns en politisk och religiös dimension, eller facett, i dagens yrvakna svenska debatt om klaner. Den islamistiska. Den går inte att negligera. Och det finns redan tecken på att klanlogik och klankultur etablerats i det politiska systemet.
Den senaste tiden har en stor diskussion blossat upp om kriminella klaner. Klan har blivit ordet på allas läppar i debatten om kriminaliteten efter att polischefen Mats Löfving använt det i Ekots lördagsintervju. Han talade om ett 40-tal klaner som ägnar sig åt systematisk brottslighet runtom i Sverige.
Per Brinkemo, journalist och författare till boken ”Mellan klan och stat” samt redaktör tillsammans med docent Johan Lundberg till essäsamlingen ”Klanen” har från början menat att klan inte nödvändigtvis behöver vara ett problem utan problemet uppstår när klanens intressen kommer i konflikt med det svenska samhällets lagstiftning och intressen. Där kriminella kan vara bara en liten del av en klan. Att vara del av en klan innebär inte per automatik att någon är kriminell eller att problem uppstår men det kan öka risken för friktion med övriga samhället.
Klanbegreppet är komplext och det finns en koppling till en religion i vissa fall som inte går att negligera. Islam.
Islam – den stora klanen
Vill du läsa mer? Hela artikeln är öppen för prenumeranter.
NITEK Publicism som numera driver Ledarsidorna är beroende av er läsare för vår överlevnad. Tycker du att vi gör skillnad bli gärna prenumerant. Som prenumerant och premiumkund kan du ta del av hela artikeln med länkar till källor samt övrig tilläggsinformation.
Johan Westerholm är ansvarig utgivare och chefredaktör.
Bli prenumerant och stöd fortsatt oberoende journalistik och granskning av av Sverige.
Ljudfilerna, när de spelas in vilket vi skall börja med igen om någon vecka kommer vara tillgängliga för alla men som prenumerant får du därmed tillgång till alla källor som bygger artikeln.
Du kan pröva på för en krona under 14 dagar.