Viktigt att kunna delegera som ledare

  • Söndag 23 okt 2022 2022-10-23
E-post 0

Det finns få saker som är så pass viktiga i sin roll som företagsledare som att kunna delegera uppgifter vidare. Att delegera vidare till antingen anställda eller att outsourca delar av verksamheten till exempelvis andra företag eller konsulter kräver dock en hel del kunskap och research från oss som ledare.

Ska man delegera uppgifter vidare till anställda så går det såklart inte att bara göra detta hur som helst då detta sällan eller aldrig resulterar i ett bra resultat. Vi som ledare behöver se över uppgiften som ska delegeras och sedan delegera denna vidare till exakt rätt person, något som många gånger kan vara lättare sagt än gjort.

I alla dessa lägen så finns det flera olika vägar att kunna gå. Att först se över vilken erfarenhet eller kunskap någon har innan denna delegeras uppgiften är en väg att gå. 

Att gå på sin fingertoppskänsla och låta de anställda växa med uppgiften genom att ta nytt personligt ansvar är också en väg som många företagsledare väljer att gå när man ska delegera en uppgift. Har man ett stort företag där man inte kan göra allt detta själv så har man själv sett till att ha personal som har hand om alla dessa frågor och där det sedan är dessa som ansvarar för att delegera uppgifterna vidare i rakt nedanstående led.

Outsourcing är vägen att gå för växande företag

Som företagsledare i ett växande företag så behöver man ha insikten att man aldrig kommer att kunna göra allt själv, man kommer inte att kunna ha koll på minsta liten del i verksamheten utan man behöver ha en eller flera anställda direkt under sig som sköter denna del av verksamheten tillsammans med övriga anställda “på golvet”.

Rätt person på rätt plats är vad som gäller, oavsett om man är företagsledare för ett litet eller stort företag. När företaget växer så är det oftast klokt att outsourca de delar i verksamheten som man känner att andra kan leverera ett bättre resultat i. 

Ett bra exempel på detta kan vara när det är dags att dra igång nästa stora PR-kampanj för den där nylanserade produkten som ni precis har släppt på marknaden. Alla typer av marknadsföring bör ses som en god investering och inte som en onödig kostnad. Att då låta en duktig reklambyrå sköta detta ger alltid ett bättre resultat än om man ska försöka sätta igång och leda kampanjen själv som företagsledare.

Att hela tiden vara sugen på ny kunskap är också något som gör att man utvecklas som företagsledare. Ny kunskap kan alltid införskaffas på mängder av vis från diverse vidareutbildningar, från webbplatser som schubergs.se samt att vara lyhörd och öppen för att ta till sig ny kunskap från exempelvis sina anställda.

Mer info om stora som små frågor för företagsledare går också att hitta vi feber.nu som via sökningar på Google samt även såklart här hos oss på Ledarsidorna.se om man skulle vilja.

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se