Så lever regeringen på illusionen av framgång

  • Torsdag 13 feb 2025 2025-02-13
E-post

Frustrationen inom Sverigedemokraternas kärnväljare över att partiet har sålt ut vapenfrågan är påtaglig och hoppet bland de mest lojala medlemmarna är att partiet ska bli rikligt belönade med något annat efter valet 2026. Men det hoppet har ingenting med verkligheten att göra. Även om regeringen i formella termer leds av regeringsunderlaget kontrolleras genomförandet, uppföljningen och inriktningen av beslutsprocesserna av andra parter.

Frustrationen inom Sverigedemokraternas kärnväljare över att partiet har sålt ut vapenfrågan är påtaglig. Men likt aposteln Paulus i det andra Korintierbrevet är de mest hängivna SD-sympatisörerna övertygade att partiets ledning, i form av Jimmie Åkesson, Henrik Vinge och chefen för samordningskansliet Gustav Gellerbrant kommer få något i utbyte.

Dessa sympatisörer är, likt aposteln Paulus, fullt trygga med att lägga sina liv i trions händer även om de inte alltid förstår syftet med olika former av eftergifter. Som den i vapenfrågan. Hoppet står nu att få ministerposter i en eventuell borgerlig regering från 2026.

Men frågan är om det skulle hjälpa så mycket. UD och migrationspolitiken på Justitiedepartementet leds i formella termer av regeringen men andra aktörer kontrollerar såväl informationsinflödet som stora genomförandet och uppföljningen.

I skuggan av Trump

Mycket av regeringen Kristerssons reformarbete med utrikesbiståndet har hamnat i skuggan av hur den om- och nyvalde amerikanske presidenten Donald J Trump har valt att hantera den amerikanska biståndsmyndigheten US AID

USA:s biståndsmyndighet USAID, som är världens största, tvingas lägga ner stora delar av sin verksamhet. President Trumps plan är att personalstyrkan ska bantas från 8000 anställda till 300. Beslutet påverkar många länder som idag får bistånd. Men kanske också USA:s förmåga att påverka omvärlden. Men även om en federal domstol har beslutat att USAID:s personal ska återgå till jobbet  åtminstone fram till den 14 februari så kommer myndigheten att stå inför stora förändringar och neddragningar.

Så gott som all verksamhet är fortfarande stoppad och nu börjar också konsekvenserna märkas. Bland annat har USA dragit tillbaka all finansiering av FN-organet UNRWA samt anslaget för reproduktiv hälsa i flertalet afrikanska stater.

Det kaos som skapats inom det globala biståndsindustriella komplexet har i mångt och mycket kommit att förlama den svenska utrikespolitiska ledningen. En ledning som idag i praktiken är isolerad av sin personal. Personalens och verksamheten vid departementet inrikting styr, på flera områden, dels genom olika former av mellanstatliga organisationers råd och anvisningar, dels genom de i varje fall veckovisa kontakter som olika enhets och andra chefer samt tjänstemän på Justitie- respektive Utrikesdepartementet har med socialdemokraternas utrikespolitiska ledning. Samma sak råder på Näringsdepartementet inom energi- och klimatpolitiken.

Täta kontakter med den kommande ledningen

De enheter, och inte minst de dedikerade ambassadörer som har tätast kontakt med Morgan Johansson, uppges vara dels biståndsenheterna på UD, dels migrationsenheten på Justitiedepartementet. Kontakternas intensitet underlättas av att en del  ställföreträdande chefer eller anställda på FN-enheten, Afrika och Mellanösternenheten har en historisk kontaktyta med Socialdemokrater för Tro och Solidaritet samt hela Svenska kyrkan.

Relaterat: Så kontrolleras UD av Socialdemokraterna

Andra tidigare statssekreterare, och politiskt sakkunniga eller sådana som kommer komma ifråga i en socialdemokratisk ministärs politiska chefstjänstemän är Jenny Ohlsson, Sofia Östmark,  Fredrika Ornbrandt och Thomas Brundin som idag uppbärformellt opolitiska ämbeten som ansvariga inom migrationsområdet samt FN eller har varit migrationsambassadörer. 

Det är med andra ord ingen slump att ministerkansliet på UD samt andra moderater på olika nivåer inte förstår vad som sker. De menar att trots att regelverken är på plats sker inte de reformer alls eller i den takt de haft som ambition.

D-posten, ledning via ombud

Ett styrmedel för oppositionen är den D-post, diplomatpost, som kommer från olika mellanstatliga organisationer med rekommendationer om den svenska inriktningen av bistånds- och migrationspolitiken.

Den diplomatpost som kommit att rikta in stora delar av UD:s nuvarande arbete kommer främst från den svenska FN-representationen i Geneve. Den svenska myndighet som vidareförmedlar FN-systemets rekommendationer om bland annat en värdig migrationspolitik. Som trots att det endast är rekommendationer presenteras för den politiska ledningen som absoluta krav.

Som kraven på värdighet utan att det finns definierat, än mindre ratificerat, vad värdighet är i dessa sammanhang.

Relaterat: Så motarbetar UD regeringens återvandringspolitik

Och även om alla nya regelverk finns på plats och skulle kunna styra om hela eller delar av bistånds- och migrationspolitiken försvåras detta av att ansvariga tjänstemän helt enkelt inte är på kontoret. Dessa har, av okänd anledning, ägna allt mer tid på olika former av egenkommenderade tjänsteresor. Bland annat har en större delegation skickats till Washington DC på en konferens, trots vetskapen om att detta är bistånds- och fokusområden som kommer läggas ner av den nytillträdda amerikanska administrationen.

Relaterat: Socialdemokratiska reformer på UD

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se