Storslam för Bonnier när 2025 års mediestöd betalas ut

Foto: John Baker on Flickr
  • Torsdag 19 dec 2024 2024-12-19
E-post

Under gårdagen kommunicerade Mediemyndigheten hur mediestödet fördelas mellan de olika nyhetsmedierna för 2025. Tilldelningsbeslutet av bidragen till media åskådliggör samt bekräftar bilden av en politik som leder till en skattefinansierad svensk oligopolmarknad för att göra medier fria och oberoende.

Under gårdagen kommunicerade Mediemyndigheten hur mediestödet fördelas mellan de olika nyhetsmedierna för 2025. Totalt beviljar mediemyndigheten drygt 829 miljoner kronor i redaktionsstöd och övergångsstöd. Stödet ’är en en utökning från 2024  då myndigheten beviljade drygt 810 miljoner kronor i den nya stödformen, som ersatt det gamla presstödet.

Anslaget om mediestöd för 2025 var innan fördelningen cirka en miljard kronor. Mediestödsnämnden har inte behövt prioritera mellan de sökanden då anslaget varit tillräckligt för de som bedömts uppfylla villkoren. Mediestöd lämnas i form av allmänt redaktionsstöd, utökat redaktionsstöd, övergångsstöd och distributionsstöd.

I relativa termer är Bonnierkoncernen den stora vinnaren i årets fördelning vilket ytterligare är en indikator om hur marknadsdominant koncernen är. En koncern där maktkoncentrationen ökat sedan Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski utnämndes till Bonnierkoncernens nyinrättade chefsfunktion för området B2C (Business to Consumer) inom Bonnier News. Affärsområdet omfattar både DN och Expressen. Inom Expressen råder fortfarande stor oro för tidningens redaktionella integritet och att man ska underordnas Dagens Nyheter, rapporterade bland annat Dagens Media.

Relaterat: Bellingcat får årets Palmepris – Men begriper svensk media vad det innebär?

Den tidningskoncern som fått i särklass mest tilldelning av 2025 års mediestöd är Bonnierkoncernens affärsområde Local Media. Bonnier Local Media, med stora delar av gamla Hallmedia, får totalt 199 232 724 kronor i skattestöd eller subvention för att bedriva sin verksamhet. Bland de varumärken som erhåller stöd återfinns Värnamo Nyheter, Östersundsposten samt Länstidningen, Skånska Dagbladet, Sala Allehanda med flera.

Bonnier Local Media erhåller drygt 24 procent av det totalt utbetalade skattefinansierade mediestödet. Det skall jämföras med NTM Media som fick 120 621 127 SEK (14,5 procent av mediestödet) och  Stampen Lokal Media som erhöll 71 197 296 SEK.(8,5 procent).

Årets tilldelingsbeslut styrker bilden av en skattefinansierad oligopolliknande marknad. En marknad där mångfalden av varumärken egentligen döljer en faktisk maktkoncentration.

Relaterat: Medias bristande granskning hot mot demokratin

Inom Bonnier Local Media, där Bonnierkoncernens varumärken är samlade talas aldrig längre om lokala redaktioner utan just om varumärken där delar av nyhetsbevakningen centraliserats. Detta menar fler av de journalister som lämnade Bonnier i samband med att koncernen förvärvade bland annat Hallmedia.

Men uppstickare finns. Epoch Times riskerade i fjol att förlora mediestödet och skulle eventuellt komma att stå helt utan 2026 men får tilldelning med motiveringen från Mediemyndigheten att

“Mot bakgrund av att Svenska Epoch Times har en förhållandevis hög andel betalande prenumeranter sett till den nationella mediemarknaden finner mediestödsnämnden att Svenska Epoch Times nyhetsbevakning och redaktionella innehåll är av sådan betydelse för den publicistiska mångfalden eller nyhetsutbudet på den nationella mediemarknaden att Svenska Epoch Times får anses vara av särskild vikt för mediemångfalden.”

Tidningar, tidskrifter eller mediehus som förlorat tilldelning är tidskriften Kvartal och nättidningen Bulletin som blir helt utan. I vilken utsträckning dessa, och andra mindre nättidskrifter med nationell nyhetstäckning som inte tillför tillräckligt till det totala medielandskapet enligt Mediemyndighetens regelverk kommer kompensera för intäktsbortfallet kommer att skifta från fall till fall.

De alternativ som finns är få eftersom annonsmarknaden i praktiken kollapsat. De alternativ som finns är personalminskningar, bli beroende av donatorer samt beställningsjournalistik utöver ett ökat fokus på nya prenumeranter.

Relaterat: Så försökte al Jazeera kapa svensk media

Extramaterial:

Mediemyndighetens skattefinansierade bidragstillldelning inför 2025

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se