“Vilks Censored” – En inställd spelning är också en spelning

  • Lördag 16 dec 2023 2023-12-16
E-post

Hotets vindar blåser över Europa. Den gångna veckan har rädsla för terror skapat nya moment. Som ropar efter censur och förbud. Och så har det varit länge även om de flesta inte märkt det. Självcensuren är påtaglig och få vågar ens tänka tanken på att försöka resa sig upp och börja försvara det som islamister och fascister hatar mest av allt. Det fria ordet.

Den senaste attacken mot den västerländska kulturen, demokratin och yttrandefriheten ägde rum i Frankrike under den förra veckan. Islamistiska miljöer började sprida rykten om att en namngiven fransk lärarinna till muslimska elever efter att hon visat en av den europeiska konsthistoriens mest kända renässansmålning föreställande en naken gudinnan Diana med sina fyra lika naktna nymfer.

Den aktuella gymnasieskolan tvingades stänga och den franske utbildningsministern menade att eleverna som spridit ryktena och de som framfört hot mot läraren har nu rättsliga påföljder att vänta.

Samtidigt utsätts Danmark och Tyskland för vad som kan tolkas som förberedelser för terrordåd av den nätverksstruktur som står Hamas nära. Även om uppgifterna är knapphändiga så bör det stå bortom rimligt tvivel att islamistiska radikala miljöer mobiliserar i olika europeiska länder. Och Sverige kommer inte vara undantaget från hot.

Även om Sverige i teorin fortfarande klarat sig undan och har en regering som drar sig för att inskränka yttrandefriheten såsom Danmark nyligen gjort så har en kultur av självcensur växt fram. En självcensur som ingen vill prata om men som ändå finns där.

Självcensuren och Lars Vilks. 

Lars Vilks fick 2007 en fatwa uttalad av al Qaidas ledare för sitt konstnärliga koncept ”Rondellhunden Profeten M” eller kort och gott Rondellhunden eller Muhammedteckningarna. 

Lars Vilks Muhammedteckningar är en serie teckningar av Lars Vilks föreställande profeten Muhammeds ansikte på en rondellhund. De ursprungliga tre teckningarna från 2007 är gjorda med tuschpenna och klottriga i stilen och gjordes för en utställning som hette Hunden i konsten[2] i Tällerud men Vilks bidrag stoppades.Efter kritik[3] gjorde Vilks en ny serie detaljerade teckningar 2010 på temat Muhammed som rondellhund i blyerts.

Fatwan tog Vilks med ett stoiskt lugn. Han menade att 

“Al Qaida är en färgklick i en komposition. Irans president gör sig också bra som konst. Pakistanska flaggbrännare och iranska presidenter gör sig faktiskt bäst som konstverk. Hade de bara stannat där hade världen varit bättre.” 

Men trots detta genomfördes flera mordförsök på Vilks. Allt från den amerikanska medborgaren Jihadi Jane till två bröder från Landskrona Moské, en del av Muslimska brödraskapets associerade nätverksstruktur som försökte mörda Vilks genom mordbrand.

Den sista spelningen

Det sista mordförsöket skedde i Köpenhamn 2015 när Vilks tillsammans med det Danska tryckfrihetssällskapet genomförde ett seminarium om yttrandefrihet med fyra av hans rondellhundstavlor utställda. Motiven är hämtade från konsthistoriens största och mest kända verk där Vilks i sin tolkning lagt in Rondellhunden som en detalj. En detaljs som ger originalverket en helt annan mening med satiren som bärande tema.

Utställningen med de fyra verken kom bli det sista tillfället som Vilks visade sig offentligt med det koncept som både gjort honom världsberömd men samtidigt blivit hans öde och dödsdom.

Den politiska sprängkraften i motiven testades av Vilks som bara veckorna innan hade lämnat in dem på Bukowskis respektive Stockholms Auktionsverk för försäljning. Bägge auktionshusen var inledningsvis intresserade men tackade efter en kort betänketid nej. Bukowskis ska ha varit ärligaste i sitt svar då de menade att de inte kunde garantera vare sig verkets säkerhet eller Bukowskis personal, kunder och lokalernas säkerhet om de tog in verket. Stockholms Auktionsverk lämnade ett liknande svar.

Och åtta år senare, sommaren 2023 och snart två år efter Vilks död är reaktionerna dom samma. 

När ett av de fyra verk som ställdes ut Köpenhamn menade samtliga av Sveriges fyra största auktionshus vart och ett oberoende av de andra att de vågar inte ta in verket. Med samma motivation. Och inte ett enda svenskt museum eller galleri klarar av att ta in det konceptverk som gjorde Vilks till ett världsnamn. 

Det aktuella verket är ”David och Profeten M”, Lars Vilks tolkning av den italienske 1500-tals konstnärens målning av ”David och Goliat” där David håller Goliats avhuggna huvud. Verket har bara kunnat visas i slutna sällskap efter mordförsöket på Vilks i Köpenhamn 2015. I flera år, fram till vintern 2022 låg det fortfarande inlåst.

Vilks tolkning av Caravaggios “David och Goliat” / Caravaggios “David och Goliat”.

Verket är så känsligt att det inte ens kan visas upp i Riksdagen tillsammans med andra banbrytande konstnärer och konstverk. Tanken var att ställa ut dessa i seminarieform tillsammans med bilder ur Elisabeth Ohlssons ”Ecce Homo”, Carl Johan De Geers seriegrafii ”Våga var onationell” med den kända ”Skända flaggan”, Leif Erikssons ”Är detta en Max Walters”, Pussy Riots Lusine Djanyans ”Pussy Icons”, Aron Flams ”Det här är en svensk tiger” med flera. Men efter en diskret signal från talman Andreas Norlén valde riksdagsledamoten som varit med att utforma seminariet att backa ur.

Av närliggande, men av fullt begripliga skäl. Utställningen kunde skada Sveriges relationer med främmande makt såsom OIC och Turkiet i de ännu inte avslutade NATO-förhandlingarna.

Och där står vi idag. Sverige. Den sista bastionen om vi får säga det själva. Men i praktiken självbedrägeriet och självcensurens land.

Där Sverige vek sig för hoten och i tysthet införde en vid kultur av självcensur. 

Men.

En inställd spelning är även det en spelning. Och ett verk som markerar yttrandefrihetens gränser och religionskritikens och satirens självklara plats i ett samhälle kan inte censureras bort för evigt. För varje inställd spelning blir kraften i verket bara större.

Talman Andreas Norlén och moderaterna har kommit att bli en del av installationen. En del av historien om Lars Vilks. På samma sätt som auktionshus som Bukowskis eller Moderna muséet.

Lars Vilks Censored

Därför har Johan Westerholm nu valt att ta fram sin tolkning av Lars Vilks verk. Det verk som var ett av de som beseglade hans öde och det verk som visades en sista gång 2015. Som efter mordförsöket, som ändå kostade en oskyldigs liv, var så kontroversiellt och hotfullt för radikala islamister låstes in.

"Lars Vilks Censored" av Johan Westerohlm

”Lars Vilks Cencored” finns att förvärva i två olika utformningar. 

Dels i en avsignerad Johan Westerholm upplaga A-Z i måtte 40*50 cm (c.a A3) tryckt på Hahnemüllerblad i en kvalificerad press. Pris: 1970 SEK inkt moms, ex frakt.

Dels utskrivet i färg på Svenskt Arkiv på en laserskrivare i färt och även den signerad Jhan Westerholm. Upplagan är onumrerad. Pris: 490 SEK ink moms och frakt.

Verket jag tagit fram ligger helt och hållet inom de lagrum som reglerar Vilks dödsbos imatteriella rätt i enlighet med målet Max Walter Svanberg vs Leif Eriksson (NJA 1979 s. 352) och jag har fått ett godkännande för säkerhets skull av representanter Lars Vilks stiftelse till hans minne.

De som har ett intresse av att förvärva “Lars Vilks Censored” kan skicka ett mail till [email protected].

Innehållet som publiceras på Ledarsidorna.se omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Ledarsidorna.se