Priset på en björntjänst
Såväl beredskapschefen som invånarna i Stockholms län har inte sett slutnotan ännu på de björntjänster som den nu avskedade landshövdingen i Stockholms län frikostigt delade ut till sina närmaste eller särskilt utvalda. För lång tid framöver kommer de felaktigt rekryterade behöva bära på den skugga av misstanke och misstro som följde med utnämningarna.
”Spontant känns det rätt”, säger Susann Sass Jonsson, ordförande för Saco-S på Länsstyrelsen i Stockholm när hon får frågan om att kommentera regeringens omplacering av landshövdingen i Stockholm Anna Kinberg Batra av DN.
När hon sedan skall kommentera i vilken utsträckning som de som rekryterats av Anna Kinberg Batra på det sätt som varit grundlagsvidrigt och ledde till hennes avgång kan vara kvar menar Sass Jonsson att
– Jag utgår ifrån att de får vara kvar, men jag kan egentligen inte svara på det. Där vet jag inte riktigt hur reglerna ser ut. Men en personlig uppfattning är ju att det inte är de som har gjort något fel.
En av de kritiserade rekryteringarna som utreddes var den till befattningen som beredskapschef. Kinberg Batra valde att kortsluta rekryteringsprocessen och kalla den nu aktuelle direkt till intervju utan att samtliga steg i processen var avklarade. Efter intervjun, den enda som genomfördes av landshövdingen, anställes den aktuelle personen utan att någon annan intervjuats.
Även om den nu rekryterade personen de senaste åren kommit i kontakt med de uppgifter som ligger inom beredskapschefens ansvarsområde har denne främst en bakgrund, enligt CV:t på Linked In, inom socialtjänsten. De senaste åren fokuserad på brotts- och missbruksprevention hos unga och unga vuxna. Personen saknar ett av skall-kraven, en akademisk examen inom relevant verksamhetsområde men har trots denna brist tjänstgjort som både kurator och socialsekreterare tidigare enligt den egenupprättade meritförteckningen.
Tjänsten har inget av dessa områden som fokusområde utan prioriterar samhällsskydd och beredskap, civilt försvar och krisberedskap, Ur de andra som sökt tjänsten återfinns ett flertal som uppfyllde samtliga skallkrav och kan även uppvisa erfarenheter som omfattas av tjänsten.
Bland de sökande, enligt den förteckning som går att begära ut som allmän handling från Länsstyrelsen och som uppfyllde skall-kraven, som aldrig kom att kallas till intervju återfanns högt meriterade tjänstemän.
Tidigare statssekreterare från bland annat justitiedepartementet som haft motsvarande roll att hantera nationella beredskaps- och krisärenden, seniora rådgivare från Försvarshögskolan med inriktning på samhällssäkerhet, chef för samverkan vid myndighet ingående i totalförsvaret (säkerhetsklassad tjänst), säkerhetschef vid en av Sveriges största myndigheter, kommunala stabs- och säkerhetschefer m.fl återfanns bland de sökande
Sökande som uppfyllde skall-kraven, som aldrig kom att kallas till intervju.
Även om Sass Jonsson har rätt, att den person som fick tjänsten och som med Kinberg Batras agerande kunnat få en tjänst långt över sin formella kompetensnivå så kommer det räcka med ett misstag, eller ett tillkortakommande, från dennes sida för att hans situation på arbetsplatsen och även inom den lilla grupp av beredskapschefer vid svenska myndigheter för att hans situation, och Stockholms invånare, ska bli omöjlig.
Inom klustret svenska erfarna beredskapschefer känner alla alla, många har i decennier tjänstgjort nära varandra under påfrestande förhållanden. Att då ta sig in i denna gemenskap utan formella meriter och med främsta erfarenhet som socialsekreterare utan socionomexamen kan stå både honom själv och Stockholms invånare dyrt.
Effekterna och följdverkningarna av Anna Kinberg Batras ledarskap, som ledde till hennes avsked är inte slut. De som kan komma att lida mest av hennes omdöme och ledarskap är inte hon själv eller hennes närmaste familj.
Såväl beredskapschefen som invånarna i Stockholms län har inte sett slutnotan ännu på de björntjänster hon frikostigt delade ut till sina närmaste eller särskilt utvalda.