Metavärldar – framtiden som väntar oss
Virtualiseringen av samhället tar fart. Många områden, inklusive spel, går ut på nätet. Till exempel blir casino utan svensk licens no deposit bonus alltmer populärt bland svenska spelare. Gradvis ersätter de landbaserade spelställen. Virtualiseringsprocessen utvecklas dock ständigt. Ett nytt stadium i det blir ett metauniversum. Låt oss undersöka vad det är och vilka förutsägelser experterna gör om det.
Vad är ett metavirtuellt universum?
I oktober 2021 tillkännagav Mark Zuckerberg en storartad omprofilering av sociala nätverk och budbärare. Ett enda Meta-nätverk skapades, bestående av Facebook, Instagram och WhatsApp. Zuckerbergs tal handlade inte bara om ett namnbyte, utan om utvecklingen av ett Meta-universum där varje användare skulle kunna kommunicera med sina vänner i sitt eget digitala rum.
Med metavärld menas i allmänhet ett virtuellt rum där människor interagerar med varandra med hjälp av digitalt genererade avatarer och virtuell verklighet. Det är inte bara för att spela spel, utan också för att kommunicera, handla, lära sig, förhandla och så vidare. Det nuvarande genomförandet varierar, och vissa projekt liknar sociala medier och andra spel.
Den möjliga framtiden för metauniversumet
I Zuckerbergs vision skulle metauniversumet vara ett virtuellt tredimensionellt rum där allt kan göras. Man kan till exempel skapa ett vardagsrum och bjuda in vänner från olika länder för att umgås, spela grästennis eller prova på 3D-surfing. Till och med människor utanför metauniversumet kommer att kunna kommunicera med varandra. Det kommer till exempel att bli möjligt att transporteras till en konsert hemifrån.
Mark Zuckerberg har sagt att han inte tänker monopolisera rättigheterna till metauniversumet. Den bör vara allmänt tillgänglig och utarbetas gemensamt av många företag och organisationer. Blockkedjetekniken bör vara en förenande faktor, och systemet bör fungera enligt principen om decentralisering.
Planen är att metauniversumet inte ska ägas av ett enda företag eller organisation. Det kommer att vara en öppen struktur, baserad på blockkedja, som gör det lätt att flytta från ett utrymme till ett annat. För närvarande har de etablerade strukturerna klart avgränsade gränser. Det tekniska genomförandet av integrationen mellan dem är en fråga för framtiden.
Den nuvarande utvecklingen av metauniverser
Under andra halvåret 2021 meddelade förutom Zuckerberg även Microsoft, Roblox, NVIDIA och Epic Games att de planerar att lansera sina egna metauniverser. Produkterna befinner sig dock för närvarande bara på utvecklingsstadiet och det finns inte mycket information om dem. Vissa virtuella världar har dock redan lanserats i dag. Dessa inkluderar:
Decentraland, en metavärld baserad på Ethereum-blockkedjan. Den nås via en webbläsare. Här kan användarna skapa, tjäna pengar på innehåll eller kommunicera med varandra. Tillgångarna är i form av NFT och kan köpas och säljas gratis i spelet eller via OpenSea. Jämfört med Zuckerbergs aviserade metauniversum Decentraland har det förstås begränsad funktionalitet. Men även den har redan lockat till sig ett antal stora evenemang. Det har till exempel varit värd för Fashion Week.
The Sandbox är ett spel som bygger på samma principer som Decentraland. Dess design liknar den välkända Minecraft. Här erbjuds användarna att tjäna pengar på tomter, de kan sälja, köpa eller hyra dem. Trots att The Sandbox har dykt upp relativt nyligen finns det redan många välkända märken i världen, till exempel Adidas.
Second Life är en av de tidigaste prototyperna av metauniversum som funnits sedan 2003. På plattformen skapar spelarna sina egna digitala avatarer som lever sina liv i den virtuella världen. Användarna kan kommunicera med varandra, delta i olika evenemang, delta i uppdrag, lyssna på musik, titta på videor och så vidare. Second Life-plattformen har en egen marknadsplats där virtuella föremål kan säljas, bytas och köpas. Den virtuella valutan Linden används för att göra betalningar.
Metas Horizon Worlds är ett online-spel i virtuell verklighet som är utformat för Oculus VR-headsetet. Där kan Meta-användare använda sina VR-glasögon för att utforska olika platser, kommunicera och leka med vänner. Antalet världar är oändligt och kan skapas av spelarna själva.
Resultat
För närvarande är de befintliga metavalléerna ofullständiga, har ganska begränsad funktionalitet och har liten kontakt med varandra. Det är en lång väg kvar till ett sammanhängande enhetligt område. Zuckerberg säger själv att det kommer att ta minst 5-10 år att bygga upp ett enhetligt metavirtuellt universum. Det kommer att ta många år att bygga upp infrastrukturen och koppla ihop plattformarna. Enligt Bloombergs experter kommer den totala marknaden för metauniversumet att vara minst 800 miljarder dollar år 2024.